0
Whatsapp

Stad

Zeg maar dag tegen je uitzicht: bewoners Victorieplein kijken tegen enorm steigerdoek

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 13 juli 2016, 20.00 uur

Veel bewoners van de Vrijheidslaan en het Victorieplein in Zuid zullen de zon deze zomer niet zien opkomen. Hun ramen zijn afgedekt met gigantische steigerdoekreclames waar Dafne Schippers op schittert.

Saw the pictures on socials already, but now with my own eyes... How cool! https://t.co/gay8wEXinw #justdoit pic.twitter.com/HJcnAJcHB6

— Dafne Schippers (@dafneschippers) 7 juli 2016

De steigerdoeken dekken de bouwsteigers af die tegen de appartementen staan. Die zijn daar neergezet voor renovatiewerkzaamheden. En dat is met name aan het Victorieplein hard nodig, erkent een 'gedupeerde' bewoner. De flat vergde nou eenmaal wat onderhoud. Van alle bewoners heeft hij trouwens nog een van de betere plekken. Hij woont achter een wit gedeelte van het steigerdoek. De foto's boven dit artikel zijn van hem afkomstig.

Slechte weersomstandigheden
Totaal VvE Beheer, verantwoordelijk voor het 'technisch beheer' van het appartementencomplex aan het Victorieplein, meldde aanvankelijk aan AT5 dat het steigerdoek er minstens een jaar zou hangen. Gerbert van Loenen, een woordvoerder van de VvE, nuanceert dat. 'Het steigerdoek zal er tot en met september hangen. De eerste periode aan de voorkant van het gebouw, daarna aan de achterkant van het gebouw. In september worden de steigers afgebroken tot het voorjaar van 2017 en dan opnieuw opgebouwd voor een tweede fase van de renovatie die duurt tot de zomer'. Zo kwam Totaal VvE Beheer vermoedelijk tot een periode van een jaar.

Lees ook: Stadsdeel niet blij met reclame op enorme steigerdoeken

Totaal VvE Beheer vermoedt dat de steigerdoekreclames er hangen om 'extra inkomsten te genereren' voor de dure verbouwing aan het pand, maar verwijst daarvoor naar administratief beheerder Newomij VvE. Jochem Coenraad, die het woord voert namens Newomij, zegt dat het bedrijf geen mededelingen doet over de verbouwing. 'Het staat niet in onze taakomschrijving om u van nieuws te voorzien', zegt hij. Op de vraag of de steigerdoekreclames geld in het laatje brengen om de één miljoen euro kostende verbouwing mee te financieren, geeft hij een cryptisch antwoord. 'Misschien wel'.

Woordvoerder Van Loenen van de VvE is duidelijker. Hij zegt dat de inkomsten van de reclamecampagne inderdaad zijn bedoeld voor om de renovatiewerkzaamheden mee te financieren.

Just do it! Indrukwekkende aankleding van steigers bij Vrijheidslaan/Victorieplein (de Wolkenkrabber) ihkv #ECH2016 pic.twitter.com/as9gtATmZW

— Luc Sluijsmans (@LucSluijsmans) 4 juli 2016

Nieuwe reclame
De bewoner van het appartement die aankijkt tegen de Dafne Schippers-reclame zegt 'af en toe' werklui te zien die met een 'kwastje verf over de kozijnen gaan'. Hij heeft niet de indruk dat er hard wordt gewerkt. Wel weet hij dat het steigerdoek 'ergens in de komende weken' wordt vervangen voor een nieuwe reclame, ditmaal van Samsung.

Wat hij en zijn medebewoners er nou precies voor terugkrijgen, is hem niet duidelijk. 'Geld? Nee, ben je gek! Daar zien we niets van. Maar er gebeurt nu tenminste wel wat. Het doek is van tijdelijke aard en de verbouwing noodzakelijk. Dus ik accepteer het maar'.

Paal en perk
D66 wil paal en perk stellen aan steigerdoekreclames waar Amsterdammers soms maandenlang achter verscholen zitten. 'De stad is van haar bewoners en moet niet teveel ontsierd worden door commerciële uitingen', zegt Pieter Rietman van D66 in West. Hij wil dat de regels zo worden aangepast dat de ontheffing van maximaal negen weken 'minder makkelijk' verlengd kan worden. 

Rietman zegt dat op 'echt drukke plekken' bouwvergunningen worden afgevraagd om steigers af te dekken met reclame. 'In de praktijk gebeurt er soms helemaal niets'. De bewoners zijn vaak onvoldoende op de hoogte van hun rechten, zegt Rietman. Hij adviseert ze contact op te nemen met het stadsdeel. Die komt dan 'als het goed is' in actie.

Trots
Het Amsterdamse bedrijf Blowup Media, dat verantwoordelijk is voor de steigerdoekreclames aan de Vrijheidslaan en het Victorieplein, zegt het vervelend te vinden dat de branche door deze publicatie in een negatief daglicht komt te staan. 'Wij proberen lelijke bouwsteigers aan het zicht te onttrekken met campagnes waar Amsterdam trots op kan zijn. We zien dat de leefbaarheid van de stad onder druk staat en proberen met deze campagnes en andere projecten juist bij de dragen aan de schoonheid van de stad'.
abc5media_video_0

Whatsapp