Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Visgraatmodel komt er omdat GVB kosten Noord/Zuidlijn wil terugverdienen'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 5 december 2016, 19.48 uur

Het GVB verandert in juli 2018 het openbaar vervoersnetwerk, zodat alle tramlijnen verbonden zijn met de Noord/Zuidlijn. Met maar één reden volgens filmmaker Collins: het terugverdienen van de kosten van de metrolijn.

Het nieuwe openbaar vervoersnetwerk - het visgraatmodel - is een slecht idee, vindt Collins. Hij maakte daarom ook een video om de in zijn ogen slechtste beslissing van het GVB ooit uiteen te zetten. 

Lees ook: Protestfilm van tramliefhebber: 'GVB, don't kill my trams'

Volgens Collins worden Amsterdammers door de nieuwe OV-structuur gedwongen met de Noord/Zuidlijn te reizen, om de uit de klauwen gelopen kosten voor de aanleg ervan goed te maken: 'Ze hebben er zo'n twee keer zoveel geld aan uitgegeven. De kosten per passagier per dag zijn zo'n drie keer zo hoog dan eerst. Dat geld moet op één of andere manier terug, dus proberen ze iedereen in de metro te proppen.'

Het grootste bezwaar vindt Collins dat het GVB de nieuwe dienstregeling presenteert als een vooruitgang. sneller reizen, maar met meer overstappen: 'Als ze nou gewoon zeiden we hebben geen geld meer, ik denk dat we er dan meer begrip voor hadden gehad.'

Collins zelf heeft nog geen reactie gehad van het GVB op zijn video. Ook AT5 konden zij vandaag niet te woord staan, wegens - u leest het goed - het Sinterklaasfeest.