Stad

Aidsfonds trekt campagne terug na felle kritiek hiv-patiënten

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 6 december 2016, 14.28 uur

Het Aidsfonds heeft besloten haar huidige campagne 'het virus dreigt te winnen' terug te trekken. Op de campagne kwam felle kritiek van hiv-patiënten.

In door het Aidsfonds uitgezonden radio- en tv-spots was het hiv-virus 'te horen'. 'Ik vermoord zo'n 300 kinderen per dag' en 'ik ben nu gevaarlijker dan ooit' waren uitspraken die voorbij kwamen. De Hiv Vereniging Nederland sprak al snel van een 'horrorcampagne' en advocaat Oscar Hammerstein, zelf hiv-patiënt,  schreef een woedende brief. 'Het Aidsfonds is als Kerstcadeau een campagne begonnen waarin hiv-patiënten worden uitgemaakt voor moordenaars. Bent u wel goed bij uw hoofd?' Schreef hij. 



Dinsdag besloot het Aidsfonds, 'in nauw overleg met de Hiv Vereniging', de campagne terug te trekken. 'Hoewel de campagne uitgebreid van tevoren is getest, is gebleken dat veel hiv-positieven zich door de campagne gekwetst en gestigmatiseerd voelen. Dat is niet de bedoeling geweest van de campagne', schrijft het fonds. 

Harde boodschap
De bedoeling van de campagne was dus niet om te kwetsen. Wel is er bewust voor een harde boodschap gekozen, verklaart het Aidsfonds. 'Dit hebben we gedaan omdat de afgelopen jaren hebben uitgewezen dat de beeldvorming over hiv en aids niet in lijn is met de realiteit. De campagne was bedoeld om de noodzaak van het bestrijden van hiv en aids in de wereld onder de aandacht te brengen van het brede publiek in Nederland.'