Start van hoofdcontent

Stad

nl

Visgraatmodel GVB nu definitief: 'Historische verandering'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 16 december 2016, 02.05 uur

De Stadsregio Amsterdam heeft vandaag groen licht gegeven voor het nieuwe vervoersplan van het GVB, het zogenoemde 'visgraatmodel'.

Het leek er al lang op dat het visgraatmodel zou worden ingevoerd, maar sinds vanmiddag is het plan definitief. Ook twee plannen voor het openbaar vervoer in omliggende gemeenten zijn goedgekeurd. 'Dit is een historische verandering voor het openbaar vervoer in de stadsregio', aldus wethouder Pieter Litjens namens de Stadsregio. 

Lees ook: Driekwart reizigers denkt in toekomst vaker te moeten overstappen

Het GVB-plan is niet onomstreden. Zo moeten reizigers extra overstappen omdat alle lijnen aansluiten op de Noord/Zuidlijn en verdwijnen er lijnen in de stad. Het visgraatmodel werd op 12 oktober gepresenteerd, er zijn enkele kleine wijzigingen gedaan. Zo is de eindtijd van buslijn C (de huidige lijn 38) aangepast.

Informeren
De vervoerders, gemeente en Stadsregio hebben wel toegezegd de reiziger 'zo goed mogelijk' te informeren over de wijzigingen. 'Daarbij wordt extra aandacht besteed aan halte-toegankelijkheid, het bevorderen van overstapcomfort en de begeleiding van ouderen en gehandicapten bij het zich eigen maken van het nieuwe netwerk', aldus de Stadsregio.

Lees ook: Zorgen om toegankelijkheid Noord-Zuidlijn voor blinden en slechtzienden

Het visgraatmodel gaat op 22 juli 2018 in, op die datum moet de Noord/Zuidlijn af zijn.