Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Integratie op Amsterdamse scholen is mislukt'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 1 februari 2017, 12.04 uur · Foto: www.flickr.com

Een meerderheid van het onderwijspersoneel in de stad herkent het beeld dat de integratie mislukt is.

54 procent van de Amsterdamse schoolleiders en leraren geeft aan dat ze het beeld van 'de mislukte integratie en toenemende segregatie in de samenleving' herkennen bij de leerlingen op hun school. Dat is vergelijkbaar met de overige drie grote steden, maar een stuk hoger dan buiten de Randstad.

Dit blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek onder 91 schooldirecteuren en leraren uit het voortgezet en basisonderwijs in de stad. In totaal deden ruim 2000 onderwijzers uit heel Nederland mee.

Groepjesvorming
In het basisonderwijs gaan leerlingen met een 'niet-westerse allochtone afkomst' vooral met elkaar om, nauwelijks met de autochtone kinderen. Hun ouders spreken nauwelijks Nederlands en houden vast aan hun eigen cultuur. Ze hebben andere normen en waarden, hebben minder respect voor vrouwen en treden niet streng op als hun kinderen stout zijn. Daarnaast zijn ze niet erg betrokken, ze komen zelden naar ouderavonden.

Ook de politieke sfeer in het land wordt genoemd als negatieve invloed op de integratie; 'kinderen voelen zich gediscrimineerd en achtergesteld'. In het voortgezet onderwijs zien onderwijzers ook de groepjesvorming. Allochtonen zijn oververtegenwoordigd op het vmbo en ondervertegenwoordigd op havo en vwo. En er is steeds minder respect en tolerantie naar elkaar.

Witte vlucht
13 procent van de Amsterdamse basisschoolleraren heeft het gevoel dat hij niet langer alles kan bespreken op school. Denk aan geloofszaken, homoseksualiteit en aanslagen. In het voortgezet onderwijs is dat 12 procent.

Vergeleken met andere grote steden is de 'witte vlucht' een extra groot probleem in Amsterdam. Dat houdt in dat autochtone ouders hun kinderen van scholen halen die 'zwart' dreigen te worden en het proces daarmee versterken. De onwil om te integreren speel hier juist weer een minder grote rol dan bijvoorbeeld in Den Haag.