Stad

Rederijen vrezen loting: 'Gemeente verandert regels waardoor je failliet gaat'

14 april 2017, 22.45 uur · Aangepast 3 mei 2017, 11.13 uur

Rederijen vrezen dat ze in grote problemen komen nu duidelijk is geworden dat ze moeten loten om hun rondvaartboten te laten varen. De gemeente wil zo de drukte op het water aanpakken en voldoen aan Europese regels.

Het gaat om boten die langer zijn dan 14 meter. Er zijn 135 vergunningen te vergeven, maar bijna 500 aanvragen. 'Al maanden wordt er slecht geslapen', vertelt Frans Heijn, voorzitter van de Verenigde Rederijen Amsterdam. 'Het is een ramp. Meer dan tien rederijen zullen sowieso omvallen en die komen er niet overheen.'

Arno Koningstein en Boen Tan lieten ruim tien jaar geleden een boot bouwen voor een miljoen. Als zij niet worden ingeloot dan vrezen ze het ergste. 'Het is zo verschrikkelijk veel geld, dit is echt aangeschaft voor dertig jaar.'

Lees ook: Schipper Gerard Schilder: 'Ik zie het niet echt rooskleurig in'

Speciaal voor Amsterdam
De twee vrezen niet van hun boot af te komen. 'Hij is speciaal gebouwd op de maten van de bruggen van Amsterdam. We hebben ook dubbele schroeven. Een boegschroef zit erin dus de boot is heel wendbaar. We hebben al zitten informeren. We hebben niemand gevonden die de boot wil kopen.'

De gemeente maakt onderscheid tussen boten die 'gezichtsbepalend' zijn (60 bootvergunningen) en 'regulier' (75 bootvergunningen). Er is een puntensysteem om te zien welke rederijen de meest geschikte boten hebben. Daarbij wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld duurzaamheid.

Lees ook: Rondvaart- en salonboten voeren actie tegen herverdeling vergunningen

Arno Koningstein en Boen Tan, die net als andere rederijen een eeuwigdurende vergunning hadden, hielden daar eerder geen rekening mee. 'De gemeente heeft dus allemaal regels en wetten gemaakt waar je je als ondernemer aan houdt. En wat doet de gemeente zelf? Ze veranderen de regels waardoor je opeens failliet gaat.'

Grabbelton
Volgens de Verenigde Rederijen Amsterdam moet de stad rederijen de gelegenheid geven om zich aan te passen. 'Je moet de mensen de kans geven om die hele economische tijd uit te varen, of je moet echt goede criteria hebben. En dat is niet gelukt. Het is nu een grabbelton.'

De loting zal plaatsvinden op 24 april. Vanaf 2020 mogen de boten die niet door de loting komen Amsterdam niet meer in. De vergunningen die vanaf dan ingaan zijn niet meer eeuwigdurend, maar gelden voor een periode van tien jaar.

Lees ook: Wethouder Kock: 'Voorstel rondvaartboten is weloverwogen'

Een woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Udo Kock liet vandaag weten de loting af te wachten.