Start van hoofdcontent

Stad

nl

Taxibedrijf voelt zich oneerlijk behandeld: 'Waarom mag Uber z'n illegale gang gaan?'

15 juni 2017, 18.45 uur · Aangepast 16 juni 2017, 11.44 uur · Foto: Jos van Zetten

Taxibedrijf Take a Taxi vindt het oneerlijk en zelfs verdacht hoe verschillend de gemeente omgaat met taxichauffeurs. 'Kwaliteitstaxi's worden constant op straat gecontroleerd en krijgen om het minste of geringste een schorsing, terwijl chauffeurs van taxidienst Uber en snorders lekker hun illegale gang kunnen gaan.'

Take a Taxi vertrouwt de gemeente niet meer en heeft daarom een WOB-verzoek ingediend. Zo hoopt de taxiorganisatie erachter te komen welke contacten en afspraken er zijn tussen de gemeente en taxidienst Uber. 

Take a Taxi is een zogeheten Toegelaten Taxi Organisatie. Daarvan zijn er negen in Amsterdam. Ze moeten aan speciale veiligheids- en kwaliteitseisen voldoen en zijn te herkennen aan een daklicht. Alleen chauffeurs van zo'n TTO mogen passagiers op standplaatsen en van straat meenemen. Chauffeurs van Uber mogen dat niet, zij mogen alleen klanten vervoeren op afspraak, dus mensen die via de app een taxi hebben besteld. ;

Lees ook: Woede om taxiprotest Vijzelstraat: 'Altijd gezeik met die tyfustaxilijers'

Geheime agenda van gemeente?
Maar aan die afspraak houden Uberchauffeurs zich niet, zegt voorzitter Ruud Lagerwaard van Take a Taxi, de jongste TTO van de stad. Wat hem en zijn collega's nu begint op te vallen: de gemeente doet daar nauwelijks wat tegen.

Lagerwaard denkt dat de gemeente een geheime agenda heeft. 'Alles lijkt erop dat de gemeente Uber de vrije hand wil geven. Het is een vermoeden, we kunnen het nog niet hard maken, daarom het WOB-verzoek.'

'Ubers roven de stad leeg'
Wat merkt Take a Taxi dan? Lagerwaard: 'Chauffeurs die netjes staan te wachten op een taxistandplaats zien hoe Ubers de stad leegroven om nog wat bij te verdienen bovenop hun karige inkomen. Ex-Ubers die nu bij ons in dienst zijn bevestigen de vermoedens en handhavers van de gemeente vertellen ons zelfs dat ze bijna niet optreden tegen snorders en Ubers.'

'We hebben bewijs verzameld en zijn niet over één nacht ijs gegaan', vult Jeroen Pols, jurist van Take a Taxi, aan. 'Dit zijn bovendien observaties die bijna alle chauffeurs en TTO's delen. Mocht het WOB-verzoek op niets uitdraaien, is de volgende stap de rechter. Dan eisen we dat keihard wordt opgetreden tegen het illegale aanbod van straattaxi's. En dan moet Uber wel worden aangepakt.'

Het wordt een lange hete zomer, voorspelt Lagerwaard. 'We stuiten alleen maar op onwil bij de gemeente als we willen overleggen. We willen allebei een veilige taxibranche, maar staan lijnrecht tegenover elkaar.'  

Lees ook: Strengere handhaving gemeente: ruim driehonderd taxichauffeurs geschorst

Reacties gemeente en Uber
Omdat een WOB-verzoek is ingediend, kan de gemeente nu niet uitgebreid in de media reageren op de klacht van Take a Taxi, maar een woordvoerder zegt dat alle taxichauffeurs en -bedrijven die de regels overtreden worden aangepakt. 

AT5 heeft ook Uber om een reactie gevraagd. Een woordvoerder wil benadrukken dat de chauffeurs die rijden via Uber over de juiste papieren beschikken en professionele chauffeurs zijn. 'Een groot deel van de chauffeurs rijdt bovendien niet alleen met de Uber-app, maar ook voor reguliere taxibedrijven in Nederland. Uber opereert op de landelijke bel- en bestelmarkt. Dit betekent dat elke rit vooruit is besteld via de Uber app en er dus geen sprake is van zogenaamde 'opstappers' op straat of bij standplaatsen.'