Start van hoofdcontent

Stad

nl

Bewoners horen geen echte oplossingen voor problemen tramlijn 26 tijdens bijeenkomst: 'We zijn er klaar mee'

1 augustus 2017, 09.15 uur

Bewoners van IJburg zijn er klaar mee: de steeds vaker uitvallende tramlijn 26. De lijn is de enige OV-verbinding tussen het eiland en de rest van de stad. De buurt wil dat het GVB met maatregelen komt om de problemen aan te pakken. Gisteravond was er een bewonersbijeenkomst.

Tram 26 maakt op een doordeweekse dag 176 ritjes en vervoert daarmee 23.000 mensen. Maar dat gaat vaak mis: de lijn valt relatief vaak uit vergeleken met andere tramlijnen in de stad. En dat zorgt voor grote problemen: 'Je zit dan gewoon vast op het eiland', zegt oprichter van actiegroep Tram 26 IJburg Tamara van Leersum.

Lees ook: 'IJburg heeft metro of extra tram nodig'

Er zijn verschillende oorzaken: stroomstoringen, het storingsgevoelige beveiligingssysteem in de Piet Heintunnel of kapotte voorzieningen. Ook de unitmanager van de tramlijn gaf het toe aan de bewoners gisteravond: 'Het gaat niet zo goed, dat weten wij ook.'

Maatregelen
Om te zorgen dat het beter gaat met lijn 26 worden er op korte termijn al maatregelen genomen. GVB-directrice Alexandra van Huffelen: 'Samen met de groep hebben we net afgesproken dat we gaan kijken hoe we de informatievoorziening kunnen verbeteren. Zodat je beter weet wanneer er verstoringen zijn. Vooral gaan we kijken wat we kunnen doen aan de back-up voorzieningen. De alternatieven die er zijn als er lange verstoringen zijn.'

Maar de maatregelen waarover Van Huffelen spreekt vallen niet in goede aarde bij de bewoners. 'Het lost helemaal niet op', reageert Van Leersum. 'Ik had er toch wel iets meer van verwacht vanavond.'

Langere trams
Door de uitbreiding van het Zeeburgereiland en IJburg zijn er bij bewoners ook zorgen om de drukte in de trams. En dus zal het GVB gaan rijden met langere trams. Maar wel pas in december 2019. En dat kan niet eerder: 'Die trams moeten er zijn. Ook moeten de voorzieningen, zoals langere perrons, gemaakt worden. Er is doorlooptijd nodig', legt Van Huffelen uit.

Naast langere trams wordt de frequentie van de lijn in de avondspits aangepast. Maar ook dat lost niks op, zegt Van Leersum. 'Ik denk dat het inzetten van dubbele trams, extra trams of frequentere trams gaat het niet oplossen. We hebben te veel te maken met stroomstoringen.' 

Stroomstoringen
Ook naar de aanpak van die stroomstoringen wordt volgens het GVB gekeken. Een door de bewoners geopperde buslijn, daar wil het GVB niet aan omdat het de capaciteit van een tramlijn niet kan vervangen.

Al met al, voor veel bewoners was het niet de avond waar ze op hadden gehoopt. 'We zijn er wel een beetje klaar mee', besluit Van Leersum.