Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Wethouder uit stevige kritiek op taximarkt: 'Niet het gewenste niveau'

19 september 2017, 18.19 uur · Aangepast 19 september 2017, 19.10 uur · Foto: Jos van Zetten

Dure ritjes, chauffeurs die de stad niet kennen en slechte service. De waardering van Amsterdammers voor de taximarkt daalt. Wethouder Pieter Litjens maakt zich zorgen.

De afnemende waardering blijkt uit de jaarlijkse Taximonitor van de gemeente, die vandaag gepresenteerd is. Maar 58 procent van de ondervraagden gaf in 2016 de taxibranche een voldoende. Een jaar eerder was dat nog 67 procent. Met name de 'opstapmarkt' scoort slecht bij ondervraagde Amsterdammers. Ook was het aantal klachten nooit zo hoog als afgelopen jaar.

Lees ook: Taxichauffeurs 1500 keer bestraft in vier jaar tijd

Uit de Taximonitor blijkt ook dat afgelopen anderhalf jaar nog steeds incidenten voorkomen zoals afpersing, (seksuele) intimidatie, ritweigering, omrijden en overlast rond standplaatsen. In 2016 reden er ruim 4000 chauffeurs met een vergunning door de stad, waarvan de gemeente er ruim 500 introk. Daarnaast raakten 486 van de 1261 chauffeurs met een lijnbusbaanontheffing die ontheffing kwijt.

Slechte cijfers
De verantwoordelijke wethouder, Pieter Litjens (Verkeer), maakt zich zorgen. Hij noemt de cijfers 'slecht'. De zelfregulering door de Toegestane Taxi Organisaties (tto's) die vijf jaar geleden werden ingevoerd, is niet op het gewenste niveau. De ervaren kwaliteit neemt voor het eerst sinds de hervorming van de markt zelfs af.

Lees ook: Negen maanden cel voor taxironselaar die Chinese toeristen afperste

'Er wordt door de tto's te weinig controle uitgevoerd op en te weinig opgetreden naar de aangesloten chauffeurs', concludeert Litjens. Daardoor moet de gemeente flink inzetten op handhaving, terwijl de tto's juist de gemeente moesten ontlasten op dat gebied.

Uber reguleren
Er zijn behalve de belabberde kwaliteit van de taximarkt nog meer zorgen. Zo ziet Litjens de doorstroming, bereikbaarheid, openbare orde en leefbaarheid in de stad (met name de binnenstad) onder druk komen door alle taxi's. De wethouder ontwikkelt maatregelen tegen lege taxi's die rondjes rijden over bijvoorbeeld de Wallen.

Lees ook: 'Nog nooit zo veel taxi's in de stad'

De chaotische toestanden komen ook door taxi's die met een app besteld worden, zoals Uber. De gemeente kan die chauffeurs nauwelijks reguleren. Daarom wil Litjens de markt hervormen en aanpassingen maken in de Taxiverordening. Hij presenteert zijn plannen nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.

Lees ook: Taakstraf voor handtastelijke taxichauffeur

Tegelijkertijd komt er vijf jaar na invoering van de tto's een evaluatie van het taxistelsel. Met de uitkomsten van dat onderzoek kan een nieuw college het taxibeleid aanpassen.