Start van hoofdcontent

Stad

nl

Wonen in Haven-Stad? Zeg dan maar dag tegen je eigen auto

19 november 2017, 09.34 uur · Aangepast 23 november 2017, 11.12 uur

40.000 tot 70.000 woningen en ook nog eens tienduizenden arbeidsplaatsen: Haven-Stad moet een nieuw gigantisch Amsterdams stadsdeel worden. Een stadsdeel dat anders wordt dan andere delen van de stad, al was het maar om de zeer beperkte aanwezigheid van de auto.

De twaalf wijken van Haven-Stad gaan gebouwd worden rond Station Sloterdijk, het stuk Westelijk Havengebied binnen de ring en aan de overkant van het IJ in Noord. Als alle plannen doorgaan dan wonen en werken er straks meer dan 150.000 mensen in het stadsdeel en dat is ongeveer evenveel als in heel Haarlem. Omdat al die mensen op een zeer beperkt oppervlak moeten kunnen wonen, sporten, fietsen, werken, studeren, wandelen en uitgaan, is er voor andere dingen minder ruimte. Bijvoorbeeld voor de auto.

Animatie: woon jij straks in de Amsterdamse haven?

15 procent ruimte voor de auto
'De auto speelt wel een rol in Haven-Stad, maar speelt een veel minder belangrijke rol dan op dit moment in Nederland', zegt Maaike Scheringa. Scheringa is hoofdplanner van Haven-Stad en werk al jaren aan de plannen voor het zeer autoluwe toekomstige stadsdeel. Voor de auto is in Haven-Stad nog maar 15 procent van de ruimte beschikbaar. Dat lijkt misschien veel, maar niet als je je bedenkt dat het huidige Amsterdamse gemiddelde op 25 procent ligt.

Lees ook: Wonen in Haven-Stad: geen tuintjes, wel het IJ voor de deur

Maar wat betekent die 15 procent nu precies? In de twaalf wijken van Haven-Stad is nog plek voor 0,2 parkeerplaats per woning. Omgerekend staat dat voor één parkeerplek per vijf woningen. Het gaat dan niet alleen om parkeerplaatsen op straat, maar ook om de parkeergarages onder appartementencomplexen of bedrijfsruimtes.

Wil je je auto parkeren? Dan is de kans groot dat je dat in een van de Park & Ride garages moet doen. Die P&R's komen bijvoorbeeld langs de ring of bij station Sloterdijk te liggen. Wil je verder de wijk in, dan doe je dat met het openbaar vervoer of met de fiets.

Lees ook: Wethouder Ivens: bedrijven in haven moeten wijken voor woningen Haven-Stad

Prettig voor fietsers en voetgangers
De A10 west en noord worden de ruggengraat voor het autoverkeer in Haven-Stad. Op die ruggengraat zullen een aantal doorgaande wegen aangesloten blijven, bijvoorbeeld de Transformatorweg ten zuiden van het IJ en in Noord de Cornelis Douwesweg. Maar wil je met de auto de woonwijken in dan wordt dat moeilijk. 'Het betekent dat je met de auto niet gemakkelijk van het ene deelgebied naar het andere deelgebied kan gaan', vertelt Scheringa. 'Het voordeel daarvan is, is dat we de straten zo kunnen inrichten dat het voor voetgangers en fietsers veel prettiger is.'

Verkeersexpert Jacob de Vries is bekend met de auto-plannen van de gemeente. Omdat de bouw van Haven-Stad mogelijk wel 40 jaar gaat duren, moet er goed nagedacht worden over hoe Amsterdammers zich tegen die tijd zullen verplaatsen. Volgens hem gaat het autogebruik omlaag en zullen mensen nog vaker dan nu op de fiets stappen en het openbaar vervoer nemen. 'Daarnaast heb je natuurlijk ook ontwikkelingen op het gebied van de auto zelf. Denk bijvoorbeeld aan de zelfrijdende auto en de deelauto. Met die ontwikkelingen zou het heel goed kunnen dat de auto minder ruimte in beslag gaat nemen.'

Animatie: zo groeide Amsterdam de afgelopen eeuw

'De auto heeft hier een voordeel'
Maar een daling van de huidige 25 procent ruimte voor de auto, naar de toekomstige 15 procent is wel een hele grote. Zeker als je bedenkt dat Haven-Stad een natuurlijk nadeel heeft voor het terugdringen van het autoverkeer: de ring. Haven-Stad wordt ten westen begrensd door één van de drukste snelwegen van Nederland. 'Met de auto ben je heel snel in deze wijk', zegt De Vries. 'De auto heeft hier al een voordeel. Dus je moet daar goed tegenwicht aan bieden.'

Bijvoorbeeld in de vorm van goed openbaar vervoer of door brede en snelle fietspaden aan te leggen. Maaike Scheringa ziet legio alternatieven, ook voor de auto. De gemeente denkt bijvoorbeeld aan uitgebreide autodeelprogramma's en ook voor elektrische auto's zal ruimte zijn. Maar er is een grens. 'Als je per se met de auto naar Haven-Stad wil verhuizen, dan wordt het lastig om je auto te parkeren.'

Wil je meer weten over Haven-Stad? Check dan www.at5.nl/havenstad. Kijk voor meer video's op onze Youtube-pagina.