Stad

Boze klanten halen verhaal bij eigenaar 'failliet' Surinaams reisbureau

12 december 2017, 18.03 uur · Aangepast 14 december 2017, 16.25 uur

Tientallen boze klanten zijn vandaag naar Zeeburg gegaan om verhaal te halen bij de eigenaar van een reisbureau. Ze hadden tickets naar Suriname geboekt bij de man, maar hebben die nooit ontvangen.

Voor de etalage van het bedrijfje Fly-Su aan de Bijlmerdreef in Zuidoost hangt sinds vandaag een handgeschreven briefje met 'failliet'. Gedupeerden zeggen dat het reisbureau de afgelopen dagen nog gewoon geld aannam voor tickets naar Suriname. Zij vermoeden dat ze zijn opgelicht en trokken daarom naar de woning van de eigenaar op Zeeburg.

'Ik kwam vandaag mijn ticket halen en er stond "faillissement" op de deur', zegt een van de mannen die verhaal kwam halen. Hij heeft begrepen dat er 65 gedupeerden zijn, maar vermoedt dat het nog veel meer zijn. 'Ik heb 1165 euro betaald. Weet je hoe hard ik heb gewerkt, meneer? Ik moest mijn mondje en mijn kontje verkopen ervoor. Ik heb het nu niet. Het is veel!'

Kerst zonder familie
Los van het geld dat ze kwijt lijken te zijn, zeggen de gedupeerden dat alle vluchten naar Suriname de komend tijd volgeboekt zijn. AT5 sprak ook met een vader wiens kinderen al naar Suriname gevlogen zijn. Hij loopt nu kerst met zijn familie mis.

Oplichterij met tickets naar Suriname komt met enige regelmaat voor. Of er nu ook weer sprake is van oplichting, is nog geen uitgemaakte zaak.

UPDATE 14-12:
Inmiddels zijn onbekenden een crowdfundactie gestart voor één van de gedupeerden. "Laten we deze man met ze alle helpen, kleine bijdrages leveren groot werk voor deze vriendelijke man", staat geschreven bij de actie. De teller staat inmiddels op 320 euro.