Politiek

GroenLinks: 'Gemeente zelf achter campagne Londen'

21 december 2017, 22.54 uur · Aangepast 22 december 2017, 00.08 uur

Volgens GroenLinks is de gemeente mede-opdrachtgever van de reclamecampagne van iAmsterdam in Londen en is het college van b en w zelf verantwoordelijk. Niet alleen een van de subsidieverstrekkers voor de citymarketingorganisatie.

In Londen is een reclamecampagne gestart om Britten naar Amsterdam te lokken. 'Wanneer je je realiseert dat het gaat om maandelijkse huur en niet wekelijkse huur', staat er vertaald te lezen op abri's in de Britse hoofdstad. Met die slogan lijkt Amsterdam Marketing te willen suggereren dat huren in Amsterdam aanzienlijk lager liggen dan in de Britse hoofdstad.

Lees ook: Gemeente lokt Britse expats naar Amsterdam met campagne in Londen

Raadslid Jorrit Nuijens van GroenLinks legt aan AT5 uit dat de woordvoering ligt bij de bestuursdienst van de stad. Zo achterhaalde Nuijens na navraag bij iAmsterdam, die niks over de kwestie konden melden. 'Dus zijn zij mede-opdrachtgever, niet alleen subsidieverstrekker', zegt Nuijens. Op die manier is het college van burgemeester en wethouders direct verantwoordelijk. Het raadslid wil graag meer opheldering van het college, die dus verantwoordelijk is voor de campagne. Maar coalitiepartij SP was Nuijens voor en heeft schriftelijke vragen gesteld. 

In een reactie laat een woordvoerder van de gemeente weten dat de campagne gericht is op bedrijven die zich in Amsterdam zouden kunnen vestigen.'Die campagne loopt al enkele maanden en deze poster is één van de uitingen. Het is niet bedoeld om nieuwe bewoners te lokken. De postercampagne loopt binnenkort af, maar we gaan onderzoeken hoe we nu uitingen kunnen verzinnen die in Amsterdam níet verkeerd vallen. We willen niet de indruk wekken dat we zoveel mogelijk huurders in Amsterdam willen hebben. We willen neit zeggen: "Kom lekker bij ons wonen, dat is lekker goedkoop".'