Start van hoofdcontent

Stad

nl

Nieuwe campagne tegen overlastgevende Britten én Nederlanders

1 juni 2018, 20.01 uur · Aangepast 1 juni 2018, 20.18 uur

Dronkenschap, veel lawaai, afval op straat en wildplassers. Een nieuwe campagne die donderdag van start ging moet er voor gaan zorgen dat de overlast in uitgaansgebieden in de binnenstad afneemt.

De campagne richt zich op Britse, maar ook Nederlandse mannen tussen de 13 en 34 jaar oud. Zij blijken, volgens Amsterdam Marketing, namelijk de grootste overlastveroorzakers te zijn. Het gaat dan vooral om openbare dronkenschap, geluidsoverlast, wildplassen en het dumpen van afval.

Als zij zich in de uitgaansgebieden in de stad bevinden kunnen ze op social media waarschuwingen voorbij zien komen die de hoogte van de boetes voor deze misdragingen laten zien. Maar ook voordat ze daadwerkelijk in de stad zijn, kunnen ze al wat merken van de campagne.

Lees ook: Buurtbewoners over rellende Engelsen: 'Het was bizar'

'Als jij een amerikaans stelletje van vijfenveertig bent en je komt met je kinderen naar de stad, dan merk je niets van de campagne. Op het moment dat de doelgroep zoekt op 'cheap hostel Amsterdam' of 'bachelorparty Amsterdam' krijgen ze wel met de campagne te maken, want we weten dan dat ze komen om te feesten', zegt Nico Mulder van Amsterdam Marketing. 

Digitaal hek
Wanneer de toeristen vervolgens ook daadwerkelijk op het Leidse-, Rembrandtplein of de Wallen staan is de campagne zichtbaar op grote digitale schermen. Maar het gaat nóg een stapje verder, want ook het nieuwe 'geofencing' wordt gebruikt.

'Je zet zo een digitaal hek om een bepaald gebied neer, gebaseerd op gps. Daarmee kun je ervoor zorgen dat een bepaalde doelgroep in een bepaald gebied die boodschap te zien krijgt. Dan verschijnt dat op de tijdlijn van bijvoorbeeld Facebook of Instagram', legt Mulder uit.