Start van hoofdcontent

Stad

nl

Eind deze week rijdt de Noord/Zuidlijn; wat gaat er veranderen?

16 juli 2018, 09.00 uur · Aangepast 16 juli 2018, 10.22 uur

Na een feestelijke opening aanstaande zaterdag gaat de Noord/Zuidlijn zondag dan eindelijk rijden. Los van het feit dat er dan een nieuwe metrolijn in gebruik wordt genomen, veranderen er ook de nodige andere dingen aan het openbaar vervoer in de stad.

Lees ook: Visgraatmodel GVB nu definitief: 'Historische verandering' 

Met de komst van de Noord/Zuidlijn stapt het GVB over op het zogeheten visgraatmodel. Dat houdt in dat de nieuwe metrolijn de levensader van het openbaar vervoer in de stad wordt, en dat andere lijnen op die levensader zullen aansluiten. Voor de meeste mensen zal de reistijd daardoor korter worden, al zullen veel reizigers wel vaker moeten overstappen. 

Door de komst van de Noord/Zuidlijn heeft Amsterdam er straks zeven nieuwe stations bij. In het centrum zijn dit Rokin en Vijzelgracht. De bedoeling is dat reizigers vooral ondergronds gaan reizen om zo de verkeersdruk op de straten in het centrum te verlichten. In dit gebied zullen dan ook veel minder trams gaan rijden waardoor er meer ruimte komt voor vooral voetgangers en fietsers. Ook in het stadsdeel Zuid is dit het geval. 

Lees ook: Tram 9, 10 en 16 weg: wat krijgen we ervoor terug?

Voor inwoners van stadsdeel Noord betekent de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn misschien wel de grootste verandering. Het uitgebreide busnetwerk gaat daar namelijk behoorlijk op de schop. Veel bussen die voorheen naar Centraal Station reden, zullen nu aan de noordelijke kant van 't IJ blijven en daar aansluiten op de Noord/Zuidlijn. Voor veel Noorderlingen betekent dit dat ze een keer (extra) moeten overstappen om in het centrum te komen. Bovendien vrezen ze van het centrum te worden afgesloten als de metro om welke reden dan ook niet rijdt. 

Lees ook: Bij storing Noord/Zuidlijn komt pendelbus na halfuur: 'Het is lang wachten'

Lijn 9 in Oost heet voortaan lijn 19 en gaat Diemen en Sloterdijk met elkaar verbinden. Lijn 1 wordt de nieuwe verbinding tussen het oosten en het westen van de stad. Deze lijn blijft rijden tussen Osdorp en het Leidseplein, maar zal voortaan ook doorrijden naar het Muiderpoortstation. Dat betekent dat lijn 14 vertrekt uit West en alleen nog maar vanaf Centraal Station naar Oost zal rijden. 

En dat is tegen het zere been van veel inwoners van West. Onder hen was lijn 14 een populaire route. Daarom werd de actiegroep 'Tram 14 mot blijfe' opgericht. Lange tijd voerden ze actie en gingen in gesprek met het GVB. Ondanks alle inspanningen hebben ze niet voor elkaar gekregen dat lijn 14 vanaf zondag dezelfde route rijdt als nu het geval is. 

Lees ook: Actie voor behoud tram 14: 'Enige verbinding van West naar Oost via de Dam'