Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Duizenden klachten over vliegverkeer Schiphol

27 juli 2018, 12.25 uur

Een spoedreparatie waardoor de drukke Polderbaan niet gebruikt kon worden, heeft geleid tot duizenden klachten van omwonenden van Schiphol. In anderhalve week tijd ontving de onafhankelijke klachtencentrum BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) ruim drieduizend klachten.

Op zondag 15 juli ontving BAS een recordaantal klachten. Die dag dienden zo'n duizend omwonenden een klacht in. Op piekmomenten kon het klachtencentrum zelfs het aantal telefoontjes niet aan.

De Polderbaan was van 13 juli tot en met 23 juli buiten gebruik door een spontane verzakking van het wegdek van taxibaan Victor, de enige toegangsweg voor vliegtuigen richting de Polderbaan. In die periode werd de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan vaker ingezet.

Door aanhoudende noordelijke wind werd 's nachts de Kaagbaan ingezet voor startend vliegverkeer. Deze vertrekroutes lopen over Amsterdam en Amstelveen. Vanuit laatstgenoemde gemeente registreerde het klachtencentrum dan ook de grootste toename aan klachten.