SP wil Uber aanpakken naar New Yorks voorbeeld: 'Maximeer het aantal vergunningen'

De SP wil de verstrekking van vergunningen voor Uber-chauffeurs een halt toeroepen. Raadslid Tiers Bakker heeft hierover schriftelijke vragen ingediend bij wethouder Dijksma van Verkeer.

Bakker kwam met zijn vragen nadat de Amerikaanse stad New York deze week besloot om de taximarkt te reguleren. In New York worden een jaar lang geen vergunningen meer afgegeven aan Uber-chauffeurs. In dat jaar zal ook de regelgeving flink worden aangescherpt. 

Taxichauffeurs geen bestaan
Bakker heeft veel begrip voor de beslissing: 'In New York zie je dat sommige taxichauffeurs geen bestaan meer hebben. Zij redden het niet op zo'n neo-liberale taximarkt. Het maximeren van vergunningen is de oplossing.'

Hoewel in de coalitieplannen staat dat GroenLinks, D66 en de PvdA de taximarkt willen reguleren door een 'volumebeleid', heeft Dijksma hulp uit Den Haag nodig om de regels voor Uber aan te passen. Ze kan nu alleen de regelgeving aanpassen voor de taxibedrijven TCA en TCS, schrijft Het Parool

Noodwetgeving
De stap naar Den Haag gaat de SP veel te langzaam. Tiers Bakker stelt voor gebruik te maken van gemeentelijke noodwetgeving, waardoor niet gewacht hoeft te worden op toestemming van het Rijk. De burgemeester mag daar beroep op doen wanneer er sprake is van 'ernstige vrees voor wanordelijkheden, rampen of zware ongevallen'. 

'De veiligheid is in gevaar', vindt Bakker. 'Ten eerste rijden er teveel taxi's rond in de stad waardoor de verkeersveiligheid in het dagelijks leven in het geding komt. Daarbij krijgen Uber-chauffeurs door de hoge werkdruk zo vaak te maken met ongelukken, dat zij worden geweigerd bij autoverzekeraars.'