Start van hoofdcontent

Stad

nl

Eénmalig 27 minuten sneller in Berlijn met intercity

27 augustus 2018, 16.01 uur · Foto: Bart

Goed nieuws voor alle Amsterdammers die begin dit jaar hun handtekening gezet hebben onder de petitie voor een snellere treinverbinding naar Berlijn. Hoewel eenmalig, rijdt er op 17 september ter ere van de railvakbeurs InnoTrans een intercity een verkort traject naar de Duitse hoofdstad.

Normaal gesproken duurt de rit 6 uur en 20 minuten. In vergelijking met treinreizen naar andere Europese hoofdsteden is dit lang. Hierdoor concurreert de trein niet met goedkope vluchten.  Eerder dit jaar zorgde dit ervoor dat Greenpeace een petitie startte, welke tot nu toe ruim 15.000 keer is getekend. Daarom wil de NS laten zien dat de reis met een snelle trein bijna een half uur korter kan. Maar hiervoor moet de intercity wel zes Nederlandse stations overslaan. 

Lees ook: Bijna 7000 handtekeningen voor snelle trein naar Berlijn

In de trein naar Berlijn op 17 september zijn NS-directeur Roger van Boxtel, ProRail-topman Pier Eringa, bestuurders uit de regio en andere reguliere reizigers aanwezig. Boxtel en Eringa zullen tijdens de InnoTrans praten met vertegenwoordigers van de Deutsche Bahn over de mogelijkheden om de reistijd tussen de twee hoofdsteden te versnellen. De Nederlandse bestuurders zullen per regio kijken welke bijdrage er geleverd kan worden om toch de versnelde trein te realiseren. 

Lees ook: NS: Snelle treinverbinding naar Berlijn vanaf 2020

Mogelijkheden
Het traject structureel verkorten door steden over te slaan viel niet goed in de smaak bij veel Duitse steden. NS-woordvoerder Ton Boon laat aan Spoor Pro weten dat er aan drie andere mogelijkheden gedacht wordt om het traject voor goed te versnellen. De intercity Berlijn zou meer prioriteit in de dienstregeling kunnen krijgen zodat de trein niet meer op regionale treinen hoeft te wachten.

Een andere optie is het gebruiken van een sneller spoor óf er zouden nieuwe locomotieven aangeschaft kunnen worden waarmee direct naar Berlijn gereden kan worden. Nu moet er in Bad Bentheim namelijk nog naar een Duitse locomotief omgewisseld worden. 

In Berlijn vindt vanaf 18 september de grootste railbeurs ter wereld plaats. Na de InnoTrans is er hopelijk een oplossing om tijdwinst te behalen tussen Amsterdam en Berlijn en zo de onnodige vervuilende vluchten te verminderen.