Start van hoofdcontent

Cultuur

nl

Duitsers lopen niet warm voor Amsterdam-krimi: 'Een kruiswoordpuzzel is spannender'

23 november 2018, 11.43 uur · Foto: ARD Degeto/Martin Valentin Menke

Duitse televisiekijkers konden donderdagavond kijken naar een krimi die zich afspeelt in de stad. De ARD (het Duitse NPO1) zond het eerste deel van 'der Amsterdam-Krimi' uit. Aan de serie werken Nederlandse en Duitse acteurs mee.

De tweedelige serie gaat over een Duitse drugsbaron Tom Fischer, die naar Amsterdam reist om aan een veroordeling te ontkomen. Alice Dwyer, een assistent van zijn zakenpartner, is bij hem undercover gegaan. Ze werkt bij de Duitse politie maar ze wordt verliefd op de drugsbaas. Haar leidinggevende in Düsseldorf ontdekt dit en reist daarom naar Amsterdam. 

Nederlandse én Duitse acteurs
De film is afgelopen december en januari opgenomen in het centrum van de stad. Nederlandse namen doen ook mee in het tweeluik: zo speelt Fedja van Huêt (bekend van Loft en Penoza) een politiecommissaris. Tanja Jess speelt burgemeester Susanne Verbeek en Raymond Thiery vertolkt ook een rol in de Duitse speelfilm.

'Een kruiswoordpuzzel is spannender'
Een ruime 4,8 miljoen Duitse televisiekijkers zagen de Amsterdamse krimi, goed voor de tweede plek in de kijkcijferlijst. De recensies op Twitter waren echter niet lyrisch. 'Nogal langdradig', meldt een kijker. 'Een kruiswoordpuzzel maken is spannender'. Een ander stelt dat de serie oogt als een verkapte reclame voor de stad Amsterdam. Ook was iemand verrast dat er bij een politieverhoor gewoon M&M's gesnoept mogen worden. 

De tweede helft van de krimifilm, getiteld Auferstanden von den Toten, wordt komende donderdagavond uitgezonden bij de ARD

Der #amsterdamkrimi ist jetzt sowas von langweilig. Ich mach jetzt Kreuzworträtsel das ist allemal spannender.

— Ⓢⓚⓘⓡⓑⓨ (@Skirbyhimself) November 22, 2018

Tourismus-Werbefilm von Amsterdam #Amsterdamkrimi

— Shiva (@busi_susi) November 22, 2018

Bei der #Polizei #Amsterdam gibt es #MundMs zum #Verhör?🤔😂 #AmsterdamKrimi

— Werner Keil (@wernerkeil) November 23, 2018