Start van hoofdcontent

Stad

nl

Consumentenbond dreigt met rechtsgang tegen KLM

10 december 2018, 07.56 uur · Aangepast 10 december 2018, 08.34 uur · Foto: Inter Visual Studio / Sem van der Wal

De Consumentenbond gaat juridische stappen ondernemen als KLM haar 'no-show-beleid' niet aanpast. Met het beleid zou de luchtvaartmaatschappij reizigers onterecht op hoge kosten jagen.

In een brief aan de luchtvaartmaatschappij heeft de bond dit duidelijk gemaakt. Volgens de belangenorganisatie heeft KLM één van de meest nadelige regelingen als het gaat om 'no-show-beleid'.

'No-show-clausule'
De clausule waar de Consumentenbond tegenin gaat, is van toepassing wanneer meerdere vluchten op één ticket worden geboekt, bijvoorbeeld bij een heen- en terugreis. Als een reiziger voor één van deze vluchten niet komt opdagen, is het ticket voor de resterende vlucht(en) niet meer geldig.

Om toch verder te kunnen reizen moet vaak een hoge toeslag worden betaald of zelfs een nieuw ticket worden gekocht. De Consumentenbond krijgt hier veel klachten over en vindt dat reizigers onterecht op kosten worden gejaagd.

De belangenorganisatie geeft KLM tot uiterlijk dinsdag om te reageren. De luchtvaartmaatschappij heeft laten weten op de hoogte te zijn van de brief, maar wil nog niet reageren.