Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

GVB mag oude dieselbussen langer gebruiken

10 december 2018, 20.25 uur · Aangepast 11 december 2018, 13.51 uur · Foto: Remco

Het GVB mag veertig bussen langer in dienst houden dan is bepaald in de vergunning. De bussen mogen normaal gesproken niet ouder dan twaalf jaar zijn, maar de Vervoerregio Amsterdam heeft nu een vrijstelling gegeven.

Dat blijkt uit navraag van de website OVpro. Daarmee verwacht het GVB volgend jaar niet te kunnen voldoen aan de eisen van de vergunning. Die stelt dat het totale wagenpark gemiddeld niet ouder mag zijn dan acht jaar en een voertuig niet ouder dan twaalf jaar.

Normaal gesproken wordt de vervoerder bestraft voor het niet naleven van zulke eisen, maar door de ontheffing van de Vervoerregio is dat nu niet het geval.  

Elektrische bussen komen later
Deze beslissing is genomen omdat de nieuwe elektrische bussen later zullen instromen en er extra vervangende bussen nodig zijn tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn. De nieuwe elektrische bussen zullen later komen dan enkele jaren geleden gedacht. Vanwege de reizigersgroei en drukte kan de GVB de oude bussen niet uit de dienstregeling te halen.

Lees ook: Aanbesteding elektrische bussen GVB gestart

Amstelveenlijn
Het GVB heeft daarnaast 22 bussen nodig voor het vervangende vervoer tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn. De huidige Amstelveenlijn, oftewel sneltram 51, wordt de komende jaren omgebouwd tot een tramlijn die de 'Amsteltram' gaat heten. Het gaat om een tramverbinding tussen Zuid en Uithoorn.  

Lees ook: Lijn 51 vanaf maart niet meer naar Amstelveen: zorgen over bereikbaarheid