Start van hoofdcontent

Stad

nl

Luchtkwaliteit in de stad blijft gelijk: verbetering dus niet gelukt

20 december 2018, 17.12 uur · Aangepast 20 december 2018, 17.23 uur · Foto: Flickr/frankieleon

In vergelijking tot vorig jaar is de luchtkwaliteit in de stad hetzelfde gebleven. Dat blijkt uit de publicatie van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).

Hiermee zijn de doelen om de luchtkwaliteit te verbeteren dus niet gehaald. Al eerder werd bekend dat de overheid te soepel omgaat met de de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide. In de stad zijn er negen straten die de Europese normen voor stikstofdioxide overschrijden. Dat zijn er drie meer dan in 2016.

Nieuwe meetmethode
Op de Stadhouderskade Oost, de Prins Hendrikkade, de Weesperstraat, het Jonas Daniel Meijerplein, de Zuidelijke IJtunnelmond, de Amsteldijk, Nassaukade, Wibautstraat en Valkenburgerstraat is de uitstoot te hoog. Dat het drie locaties meer zijn dan vorig jaar heeft volgens de gemeente te maken met de aangepaste meetmethode. Het vrachtverkeer in Amsterdam en de stikstofuitstoot tellen zwaarder mee dan voorheen. Als de test met hetzelfde meetsysteem als in 2016 was uitgevoerd was het aantal straten gelijk gebleven. 

Lees ook: Milieudefensie laat Amsterdammers de luchtkwaliteit controleren

Niet gehaald
De milieuzones en het elektrische vervoer doen de uitstoot van fijnstof en roet veel goeds. Maar met het vrachtverkeer in delen van de stad gaat het minder goed. Er rijdt veertig procent meer vrachtverkeer in vergelijking tot twee jaar geleden. Hiermee is de verwachte verbetering dus niet gehaald. 

Lees ook: Luchtkwaliteit vanmiddag 'onvoldoende' door zomerse weer

Nieuwe plannen
In 2020 wordt verwacht dat de problemen opgelost zullen zijn. Maar het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu laat weten niet zo zeker te zijn van deze voorspelling. De gemeente komt in het voorjaar met nieuwe plannen om tot vermindering van de uitstoot te komen. Er worden maatregelen genoemd als de elektrificatie van taxiverkeer, aanpassing van het busnetwerk in verband met de Noord/Zuid-lijn, een knip in het verkeer bij de Prins Hendrikkade en het inzetten van elektrische bussen van GVB en regiovervoer.