Start van hoofdcontent

Achtergrond

nl

Amsterdam in 2019: EMA komt, Zuidas op de schop en nieuwe trams

30 december 2018, 07.00 uur · Aangepast 30 december 2018, 07.29 uur · Foto: AT5 / Luuk Koenen

Het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA) komt volgend jaar naar de stad en Weesp zet de eerste stap in de fusie met Amsterdam. Maar in het Amsterdam van 2019 gaat nog veel meer gebeuren. Een overzicht.

Vorig jaar lukte het Amsterdam om het fel begeerde Europees Geneesmiddelen Agentschap naar de stad te halen. Het bedrijf is nu gevestigd in London, maar moet daar vanwege de naderende Brexit vertrekken. Vooralsnog opent het EMA in maart 2019 haar de deuren in de stad. Het bedrijf zal eerst gevestigd zijn in een gebouw bij Sloterdijk. In november verhuist het EMA naar een gloednieuw pand op de Zuidas.

Er gebeurt volgend jaar meer rondom de Zuidas. Een van de grootste infrastructuurprojecten van het land, de herinrichting van het Zuidasdok, gaat eindelijk beginnen. Een megaproject is het zeker: het kost bijna twee miljard euro en gaat zo'n tien jaar duren. 

Lees ook: Bouw Zuidasdok naar Heijmans: megaorder van bijna 1 miljard euro

De A10 Zuid gaat op termijn van vier naar zes rijbanen en wordt voor een deel ondergronds. Ook worden de twee helften van de wijk, die nu nog door de ring gescheiden worden, aaneen gehecht, waardoor er een woon-, werk- en winkelgebied kan ontstaan. Ook station Zuid gaat op de schop. Hoe dat er allemaal uit gaat zien in 2028? Bekijk hier het animatiefilmpje

Fusie met Weesp
De uitvoering van de fusie met Weesp komt volgend jaar een stapje dichterbij. Amsterdam en Weesp fuseren omdat een meerderheid tijdens een referendum in Weesp koos voor een fusie met Amsterdam. Afgelopen zomer werd de overeenkomst getekend in het stadhuis van Weesp.

Lees ook: Fusie Weesp en Amsterdam stap dichterbij na ondertekenen overeenkomst

Amsterdam en Weesp proberen de ambtelijke fusie op 1 april 2019 rond te hebben. Vanaf dat moment zullen de ambtenaren uit Weesp in dienst zijn van de gemeente Amsterdam. De bestuurlijke fusie volgt ergens na 2022 en dat zou betekenen dat Weesp onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester van Amsterdam gaat vallen.

Het is de bedoeling dat Weesp zich aansluit bij stadsdeel Zuidoost, omdat de gemeente te klein is om een eigen stadsdeel te vormen. Om alvast kennis te maken met Weesp ging het AT5-programma De Straten van Amsterdam er op bezoek. (linkjes van de twee afleveren 1 en 2)

Groene stroom
De stad is druk aan met verduurzamen. Vanaf 1 januari zullen de trams en metro's geheel op groene stroom rijden. De elektriciteit voor het openbaar vervoer komt van Nederlandse windmolenparken. Eerder werd de groene stroom uit het buitenland gehaald, maar vanaf 2019 neemt het GVB de stroom af die daadwerkelijk in Nederland wordt opgewekt. 

Lees ook: Vanaf 2019 in Amsterdam: zo gaan nieuwe GVB-trams er uit zien

Ook gaat het GVB met nieuwe trams rijden vanaf volgend jaar. De eerste nieuwe zogeheten 15G tram zie je vanaf medio 2019 rijden in de stad. De nieuwe trams worden gebouwd in Spanje. Het GVB heeft 63 nieuwe stellen gekocht, met een optie op nog eens zestig stuks. De trams zullen de oudere modellen vervangen en worden onder andere ingezet op de vernieuwde Amstelveenlijn.

Touringcars 
Vanaf 2019 is het over en uit voor touringcars in de stad. Dit jaar waren de bussen die de binnenstad doorkruisen al niet meer welkom. Vanaf volgend jaar geldt dat ook voor touringcars met een concrete bestemming in het centrum. 

Fietsen
De deelfietsen dan: komen ze wel of niet terug in de stad? In 2017 werd Amsterdam overspoeld door de verschillende deelfietsen. Er kwam een verbod en de gemeente liet weten aan beleid te werken. Vermoedelijk zullen er volgend jaar drie aanbieders van deelfietsen in de stad zijn. In het eerste kwartaal van 2019 zal er meer informatie komen over de verdere planning en het ingaan van de nieuwe regels. 

Lees ook: Plannen voor 2019: 1000 parkeerplekken weg en mystery guests tegen discriminatie

Er gebeurt volgend jaar meer op het gebied van fietsen. Er komt een tweede fietsring, waar de auto dus 'te gast' is. De fietsring loopt van de Ceintuurbaan in Zuid tot en met de Bilderdijkstraat in Oud-West. Begin 2019 moet er meer duidelijk worden over hoe die eruit komt te zien en wanneer er gebruik kan worden gemaakt van de fietsring. Ook zijn er plannen voor grotere fietsenstallingen bij de stations Bijlmer, Centraal en Zuid.

Brug over het IJ
Er is flink gediscussieerd over de brug over het IJ. Nog steeds is niet zeker hoe Noord straks met de rest van de stad verbonden wordt. Het stadsbestuur wil de brug graag, maar Rijkswaterstaat ziet het niet zitten. Velen zien meer in een tunnel vanwege de veiligheid voor de scheepsvaart op het IJ. Begin 2019 zal er opnieuw gekeken worden naar de mogelijkheden voor een eventuele brug of tunnel, maar een definitief besluit wordt pas in 2020 verwacht.

24-uursopvang 
Het is een belangrijke belofte uit het coalitieakkoord van dit jaar: de 24-uursopvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Wethouder Rutger Groot Wassink hoopte eerder dat 1 januari de startdatum zou zijn, maar dat gaat niet lukken. De 24-uursopvang moet nu half 2019 van start gaan en vervangt de huidige bed-bad-broodregeling.

Lees ook: 24-uursopvang opent waarschijnlijk pas volgend jaar

De ongedocumenteerden worden straks opgevangen op maximaal tien locaties verspreid over de hele stad. Waar precies is nog niet bekend. De beschikbare ruimte is zeer beperkt. Per locatie worden vijftig tot tachtig mensen in kleine woongroepen gehuisvest. De opvang maakt deel uit van een landelijke pilot.

Bijlmerbajeskwartier
De gemeente wil in de periode 2018-2025 jaarlijks gemiddeld 7.500 woningen bouwen. Dit jaar werden er zelfs 8.639 huizen bijgebouwd. Ook 2019 wordt het jaar van nieuwbouw in de stad.

De meest opvallende projecten waaraan begonnen gaat worden zijn het Bijlmerbajeskwartier en de Sluisbuurt. In het Bijlmerbajeskwartier is er dit jaar al begonnen met voorbereidende werkzaamheden. Maar in 2019 wordt er ook daadwerkelijk aan de nieuwe wijk van Amsterdam gebouwd. Als alles volgens planning gaat kunnen de eerste bewoners hun nieuwe huis in 2020 of 2021 in. Het hele project moet rond 2024 af zijn.

Lees ook: Te hoog en te weinig aandacht voor het ov: stedenbouwers kritisch op Sluisbuurt

In de Sluisbuurt begint de gemeente in het najaar van 2019 met de aanleg van de eerste infrastructuur zoals watergangen, bouwwegen en verkeersbruggen. In het tweede kwartaal van 2020 worden de eerste kavels uitgegeven. Dan kan ook de bouw van de eerste woningen starten.