Politiek

NL
V

Hoe moet een autoluw Amsterdam eruit zien?

6 februari 2019, 07.05 uur · Aangepast 7 februari 2019, 11.43 uur · Foto: AT5 / Luuk Koenen

De een wordt gillend gek, de ander staat te popelen bij het idee van een autoluwe stad. Als het aan de gemeente ligt rijden er in de toekomst veel minder auto's in de stad. Meer ruimte voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer is het idee. Maar hoe moet een autoluw Amsterdam eruit komen te zien? That's the question.

De stad moet een paradijs voor voetgangers en fietsers worden. Zo komen er meer parkeervrije woonstraten en wordt het stadshart zoveel mogelijk autovrij.

Maar er zijn meer ideeën nodig en daarom gaat verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma vanmiddag in gesprek met Amsterdammers en belanghebbenden tijdens de allereerste stadsconferentie Autoluw in Pakhuis de Zwijger. 

AT5 blikte eerder al vooruit op dit onderwerp met drie ambitieuze sprekers.

Metrostation Noorderpark
Een onvriendelijk gebied voor voetgangers vindt hij metrostation Noorderpark. 'Ondanks dat er hier een nieuw station is gekomen, is er eigenlijk geen rekening gehouden met de voetganger. Als je hier rond middernacht de metro uitstapt dan is het een gribus om hier vandaan naar huis terug te lopen. Je zou hier bijvoorbeeld winkeltjes kunnen creëren voor een veiliger gevoel', aldus Maas.

AT5

 Bob Maas, directeur van Urbane Zaken

Fietsers
Als het aan Maud de Vries ligt, komt er vooral meer ruimte voor de fietsers. 'Op dit moment is 44 procent van de openbare ruimte ingericht voor auto's en 11 procent voor fietsers terwijl in de binnenstad 70 procent fietst.' De Vries is oprichter van BYCS, het fietslab dat nieuwe oplossingen voor fietsen bedenkt. Volgens haar is de uitkomst een fietsstraat zoals je ziet op de Sarphatistraat. 'De fietser heeft voorrang en de auto is te gast en mag slechts 30 km per uur.' 

AT5

 Maud de Vries, oprichter BYCS

Elektrische auto's
'Een autoluwe stad op korte termijn zal niet betekenen dat de auto helemaal verdwijnt. Daar ben ik ook geen voorstander van. We moeten over naar elektrisch vervoer, zoals de Biro's, om te delen', zegt Jochem Beunderman. Hij is van DOET, de branchevereniging voor elektrisch vervoer. Beunderman wijst ons op een foto van het Amstelveld uit de jaren '70. 'Het Amstelveld was een plek waar altijd heel veel auto's geparkeerd stonden, maar de bewoners kwamen in protest en met succes. Daarnaast is op Amstelveld Witkar begonnen. Een idee uit die tijd om meer auto's te delen, alleen dat was toen nog geen succes'. 

Het debat over een autoluwe stad in Pakhuis de Zwijger is vanaf 14.00 uur live te volgen op AT5.nl

AT5

 Jochem Beunderman, branchevereniging DOET.