Start van hoofdcontent

Stad

nl

Amsterdam bouwt steeds minder parkeerplekken

7 maart 2019, 15.40 uur · Aangepast 7 maart 2019, 16.25 uur · Foto: BWL

Jarenlang hebben ontwikkelaars van appartementencomplexen te veel parkeerplaatsen moeten bouwen. Dat maakte huizen vaak onnodig duur. De gemeente Amsterdam loopt nu voorop door een lagere parkeernorm te hanteren en deze per gebied te berekenen.

De parkeernorm geeft aan hoeveel parkeerplaatsen er per woning minimaal moeten worden aangelegd en deze norm wordt per gemeente bepaald. Omdat in Amsterdam de oude, hogere parkeernorm voor veel lege parkeerplaatsen zorgt, is deze norm door de gemeente naar beneden bijgesteld.

Waar in het verleden de parkeernorm vaak één parkeerplaats per woning was, zal bijvoorbeeld in de Sluisbuurt de parkeernorm tussen de 0,3 en 0,5 zijn. De Gemeente Amsterdam bepaalt nu per gebied de parkeernorm en houdt daarbij rekening met factoren als de nabijheid van ov verbindingen en woonoppervlakte. Hierdoor moeten parkeernormen in de toekomst beter overeenkomen met het werkelijke autobezit van de bewoners.

Tekst gaat verder onder de video:

Kosten leegstaande parkeerplaatsen
De lege parkeerplekken bij de appartementencomplexen op de Laan van Spartaan in Nieuw-West tonen aan dat de parkeernorm in het verleden te hoog is berekend. Ontwikkelaar Edward Zevenbergen van BPD verklaart de lege parkeerplaatsen: 'Dat komt ook omdat we hier redelijk dicht bij het openbaar vervoer zitten. (...) Je ziet dat er in de loop der jaren het autogebruik toch verminderd in die stad.'

Ontwikkelaars als BPD juichen de lagere parkeernormen toe omdat zij het zonde vinden om kosten te maken voor leegstaande parkeerplaatsen. Daarnaast hebben die kosten een negatief effect op de betaalbaarheid van woningen.

'Een parkeerplaats op straat kost ongeveer twaalf- tot vijftienduizend euro. Maar als je hem gebouwd moet maken, dus ondergronds, dan ben je al snel veertig- tot vijftigduizend euro kwijt. Op een prijs van een woning die bijvoorbeeld twee ton kost, dan loopt het wel in de papieren,' stelt Bob Guldemond die voor ontwikkelaar BPD onderzoek deed naar de verschillende parkeernormen in de veertig grootste gemeentes van Nederland. Vooral bij kleinere woningen, die betaalbaar zouden moeten zijn, 'daar zie je echt hele grote verschillen tussen het autobezit en de gehanteerde parkeernormen.'

Berekenen parkeernorm
Per gemeente wordt er met andere factoren rekening gehouden bij het bepalen van de parkeernorm. Sommige nemen één op één de cijfers van het mobiliteits kennisinstituut CROW over. Anderen houden rekening met de ligging van de woning, het woonoppervlakte, de woningprijs en het woningtype.

Guldemond is van mening dat de parkeernorm het beste met het daadwerkelijke autobezit overeenkomt als er rekening wordt gehouden met de bovenstaande factoren. Amsterdam heeft daar een grote stap in gezet. Guldemond: 'Eigenlijk zouden veel meer gemeenten dat moeten doen, ook in deze regio.'

Meer Bouw Woon Leef?
Kijk naar meer video's over bouwen, wonen en leven in Amsterdam op de YouTubepagina van Bouw Woon Leef.