Advertentie
Stad
Amstelveners door bus 55 stuk duurder uit
Dat Amstelveners langer onderweg zijn nu de Amstelveenlijn er de komende twee jaar uit ligt wisten we al, maar ze blijken ook nog eens duurder uit. De prijs die ze betalen voor een ritje naar Amsterdam Zuid is in veel gevallen met meer dan 10 procent gestegen, blijkt uit onderzoek van AT5.
Reizigers die vanaf Zuid naar Sachorovlaan in Westwijk reizen zijn het duurst uit. Hun ritprijs is 49 cent duurder dan een week geleden toen zij nog met sneltram 51 gingen. Op de terugweg zijn zij 26 cent duurder uit, omdat de bus dan minder om hoeft te rijden.
'Het betekent dat ze op drie manieren gepakt worden. Ten eerste moeten ze overstappen op station Zuid, dat betekent vertraging. Ten tweede is het een langere route die de bus aflegt, hij is minder snel dan de tram. En ten derde mogen ze daar ook nog extra voor betalen. Dat is wel heel kort door de bocht', zegt Chris Vonk van reizigersvereniging Rover.
Lees ook: Amstelveenlijn twee jaar op de schop: dit gaat er gebeuren
'Vervelend'
Het GVB vindt de bijkomende kosten vervelend voor de reizigers, maar zegt in eerste instantie niets te kunnen doen omdat de busroute nou eenmaal langer is. 'Het is een eerlijke ritprijs, op basis van gereden kilometers en kosten die GVB ook moet maken. In het geval dat een alternatieve route korter is, betaalt de reiziger uiteraard minder voor zijn reis', aldus een woordvoerder.
Maar later komt het vervoersbedrijf daar op terug. Ze zeggen nu dat er een compensatie moet komen voor de reizigers die op saldo reizen en meer moeten betalen. 'Dat betekent dat er in de doorberekening van de ritprijs helaas aan onze reizigers een hoger tarief in rekening is gebracht. Dat was voor deze omleiding niet de bedoeling. Onze excuses daarvoor.' Ook zoeken ze naar een permanente oplossing, maar een woordvoerder laat weten dat dat wel ingewikkeld is en dat niet duidelijk is wanneer die dan komt.
'Lastig te begrijpen'
Op Twitter doen reizigers hun beklag over de verhoogde ritprijs. Zo vraagt Eline zich af of dit wel de bedoeling kan zijn, en vindt Arjen het maar lastig te begrijpen. Een reiziger die vijf keer per week op en neer naar zijn werk rijdt, is bij een ritprijs van 23 cent meer aan het einde van de maand 9,20 euro duurder uit. Als die reiziger gedurende de ombouw van de Amstelveenlijn tot eind 2020 bus 55 neemt, kost dat hem ruim 200 euro meer.
'Het gaat nog ruim anderhalf jaar duren. In de tussentijd moeten ze een technische aanpassing kunnen maken zodat de reiziger evenveel betaalt als met de tram. Dan is de Vervoerregio Amsterdam er ook bij betrokken, die zullen daar ook een duit in het zakje moeten doen', aldus Vonk. Het GVB zegt dat zo'n aanpassing technisch ingewikkeld is.
Teleurstellende ochtendspits
Begin deze week klaagden reizigers over volle trams op lijn 5 en had bus 55 grote vertragingen. Het GVB sprak van een 'teleurstellende ochtendspits' en zijn daartegen nu maatregelen getroffen. Zo geldt er voor automobilisten rondom station Zuid nu een wegsleepregeling en wordt er met de projectorganisatie Zuidas gekeken welke aanvullende maatregelen nodig zijn om de doorstroming van de bussen bij de Strawinskylaan te verbeteren.