Stad

Amsterdams bedrijf gaat gekleurd poeder exporteren

19 maart 2019, 19.48 uur · Aangepast 19 maart 2019, 22.03 uur

Pixabay / Marco Lopes
Pixabay / Marco Lopes

Amsterdam wordt nog wel eens in verband gebracht met wit poeder. Maar sinds een jaar is er ook gekleurd poeder op de markt. Tijdens het eten van pannenkoeken legde de Amsterdamse Marleen de Haan de link: wat nou als de gewone, witte poedersuiker ook in andere kleuren verkrijgbaar zou zijn? Dit hersenspinsel resulteerde in de oprichting van een bedrijf dat handelt in gekleurde poedersuiker. De jury van de MKB Export Award verkoos het Amsterdamse bedrijf vandaag tot winnaar.

Marleen had al de nodige ervaring. Ze was namelijk betrokken bij de organisatie van The Color Run, een internationaal loopevenement waarbij deelnemers onderweg worden ondergedompeld in diverse kleurpoeders. Deze ervaring in combinatie met een pannenkoekenfestijn met de kinderen zette haar en haar partner Willem Kors ertoe aan te gaan handelen in gekleurd poeder.

Export Award
Eerder vandaag vond het jaarlijks terugkerende evenement ‘Klaar voor de start? Export’ plaats. Dit jaar verkoos de jury van MKB Export Award Leentjes Poederpret tot winnaar. De prijs biedt de Amsterdammers handvatten om over de grens te gaan met hun product. 

Hoewel dit hun eerste stap richting export wordt, hebben de ondernemers wel al ervaring met het importeren van poeder. De suikerbieten waar het poeder van gemaakt wordt komen namelijk uit België en de productie vindt plaats in Duitsland. De Duitse fabriek verwerkt de suikerbieten tot poeder in de kleuren geel, oranje, roze en blauw. 

Bakcultuur
Nu de ondernemers onder andere 15.000 euro aan TNT transporttegoed hebben gewonnen, kunnen ze zich aan internationale expansie gaan wagen. Dit vergt wel enige aanpassing van het product. “Niet overal worden immers zoveel pannenkoeken gegeten als in Nederland”, aldus De Haan. “In Duitsland is er bijvoorbeeld veel meer een bakcultuur, dus zoomen we daar op in.”

Leentjes Poederpret heeft CloudCuddle, een bedtent voor gehandicapte kinderen, en Lekker in een potje, een plantaardige cosmeticalijn, achter zich gelaten in de strijd om het beste exportproduct.