Stad

Neerwaartse rolpaden metrostation CS zijn bij regenval 'potentieel onveilig'

20 maart 2019, 17.45 uur · Aangepast 20 maart 2019, 18.50 uur

Een efficiëntere manier om reizigers in en uit het station te krijgen. Zo werden de 'rolpaden' begin 2014 omschreven toen ze bij het metrostation van Centraal Station werden gepresenteerd. Nu blijkt dat de hellingbanen die naar beneden rollen bij nat weer voor ernstige valpartijen hebben gezorgd.

Het GVB heeft besloten om de rolpaden voortaan alleen nog maar omhoog te laten rollen, en niet meer naar beneden. 'In deze situatie zijn de rolpaden veilig om te gebruiken en zijn er geen valpartijen geweest', zegt programma-coördinator Shirley te Roller op de website van Vervoerregio Amsterdam.

Lees ook: Waarom een 'rolpad' en geen roltrap in metrostations?

Vanwege de problemen met de rolpaden wordt er nu opnieuw gekeken of er over de metroingangen overkappingen kunnen worden geplaatst. De Welstandscommissie gaf eerder echter een negatief advies voor die overkappingen, omdat ze het Stationsplein zouden ontsieren. 'Belangrijk is nu, dat het niet om de ‘look’ van het Stationsplein gaat, maar om een situatie die niet altijd even veilig is, als de rolpaden naar beneden rollen. En hier moeten we een oplossing voor vinden', aldus Te Roller.

Inmiddels wordt er onderzoek gedaan naar wat de beste maatregel is voor het probleem. Te Roller: 'Het overkappen van de stations-ingangen lijkt nu de beste optie, maar uit het onderzoek kan ook nog een andere oplossing voortvloeien.' Overigens hebben zich geen incidenten voorgedaan bij de stations Rokin en Vijzelgracht.