Politiek

De deelfiets komt terug, ook andere vormen van deelvervoer krijgen de ruimte

21 maart 2019, 17.37 uur

De deelfietsen komen terug in de stad. De komende twee jaar gaat de gemeente kleinschalige experimenten toestaan, om te kijken op welke manier het schone deelvervoer tóch een plek kan krijgen in de stad. Ook staat de gemeente stadsbreed elektrische deelbrommers toe en kunnen andere vormen van deelvervoer eveneens een gooi doen naar een vergunning.

Als het aan het college ligt, is dat is het nieuwe beleid voor deelmobiliteit in de stad. De deelfiets is voor Amsterdam geen onbekende. Twee jaar geleden werden de fietsen ook toegestaan, maar dat leidde tot grote overlast. De fietsen werden overal in de openbare ruimte gestald en er was zo veel vraag naar, dat de bedrijven die ze aanboden in no-time met bevoorradingsproblemen kampten. Duizenden exemplaren overspoelden de stad, totdat voormalig wethouder Litjens het plots een halt toeriep. Alle deelfietsen werden van de straat gehaald.

Lees ook: Deskundige: 'Iedereen werd overvallen door enorme groei deelfietsen'

Lokaal en kleinschalig
Nu probeert de gemeente het dus opnieuw, maar beperkt. De deelfietsen worden nu alleen kleinschalig en lokaal toegestaan. 'Vergunningen voor deelfietsen zullen nu niet stadsbreed worden verleend. We willen echt voorkomen dat er hetzelfde gaat gebeuren als twee jaar geleden', vertelt een woordvoerder van wethouder Dijksma. 

De kleinschaligheid van de deelfietsproef zal tot uiting komen in het uitgiftepunt. Aanbieders mogen de fietsen dan alleen vanuit een bepaald punt aanbieden, maar huurders mogen de fiets wel overal parkeren. Het is dan aan de aanbieders om ervoor te zorgen dat de fietsen weer terug komen naar het uitgfitepunt. 'De gemeente zal er op gaan handhaven dat dat ook daadwerkelijk gebeurt', zegt de woordvoerder.

Lees ook: Plots einde aan deelfietsen: gemeente verwijdert rijwielen in openbare ruimte

Begin dit jaar werd al bekend dat Amsterdam en twee deelfietsbedrijven, te weten Cargoroo en Urbee, een miljoenensubsidie van Europa zouden hebben gekregen voor een experiment. Later dit jaar zal duidelijk worden waar dat geld voor wordt gebruikt, deze nieuwe Nota is er in ieder geval geen onderdeel van.

700 deelbromfietsen
De komende twee jaar komen er ook elektrische deelbromfietsen bij. Dat is nu in principe nog verboden, tenzij je daar een vergunning of ontheffing voor krijgt van de gemeente. Zo'n vergunning gaat er nu komen voor twee partijen en die mogen ieder maximaal 350 bromfietsen gaan aanbieden. Deze deelbrommers worden dan, in tegenstelling tot de fietsen, wel in de hele stad toegestaan. 

De nieuwe Nota Deelmobiliteit laat ook ruimte voor andere vormen van deelvervoer. Dat zou kunnen betekenen dat ook aanbieders van de elektrische deelstepjes, die al in vele Europese steden te vinden zijn, een gooi mogen doen naar een vergunning. Daarvan schrijft de gemeente wel dat er nog weinig zicht is op de impact van de stepjes op de verkeersveiligheid en de openbare ruimte. 

Komende zomer
Het plan moet nog goedgekeurd worden door de gemeenteraad, dat zal in mei gebeuren. Partijen kunnen zich daarna melden om de experimenten uit te voeren. Als het allemaal goed gaat, kan het deelvervoer daarna een permanente plek in de stad krijgen. De proef loopt tot 2021, maar er wordt al wel rekening gehouden met een mogelijke verlenging van het experiment met één jaar.

De deelfietsen zullen hoogstwaarschijnlijk vanaf komende zomer weer in het Amsterdamse straatbeeld verschijnen.