Start van hoofdcontent

Stad

nl

Zorgen AIVD om radicale invloeden islamitisch onderwijs; Blauwe Moskee verbaasd

2 april 2019, 13.55 uur · Foto: Google Maps

De AIVD heeft toenemende zorgen over radicale invloeden in het islamitisch onderwijs. Dat schrijft de inlichtingendienst in zijn jaarverslag over 2018. De Amsterdamse Blauwe Moskee betreurt de berichten van de AIVD.

Volgens de AIVD weten 'radicaal-islamitische aanjagers zich sterk te positioneren binnen het aanbod van het onderwijs voor jonge moslims'. De zorgen richten zich met name op naschoolse lessen in het Arabisch en over de islam. Juist voor leerlingen met 'een gematigde achtergrond' zouden deze lessen aantrekkelijk zijn, omdat er te weinig andere, goede alternatieven beschikbaar zijn.

Welbespraakte predikers
De AIVD schrijft verder dat het aanbod intussen 'wijdvertakt' is. Een nieuwe generatie welbespraakte predikers zou de doelgroep - ook online - goed weten te vinden.

De dienst vindt onderwijsinitiatieven van deze 'aanjagers' gevaarlijk omdat kinderen en jongvolwassen zich daardoor zouden kunnen afkeren van de maatschappij. Ook blijkt dat enkele initiatiefnemers niet direct afwijzend tegenover het (gewelddadig) jihadistisch gedachtegoed staan, waarmee een voedingsbodem voor jihadisme wordt gecreëerd.

Cornelis Haga Lyceum
De bevindingen van de AIVD zijn saillant vanwege de ontwikkelingen rondom het Cornelis Haga Lyceum. De school kwam in opspraak nadat burgemeester Halsema begin maart AIVD-informatie naar buiten bracht. Enkele bestuurders van de school zouden banden hebben gehad met terroristen en het onderwijs zou antidemocratisch zijn. Het Haga Lyceum ontkent deze beschuldigingen.

Reactie Blauwe Moskee
In een reactie laat de Blauwe Moskee in Nieuw-West weten dat het voor hen zeer onduidelijk is wat de AIVD bedoelt. 'We betreuren het feit dat de AIVD weer niet beseft wat voor polariserend effect zulke algemene berichtgevingen met zich meebrengt.' De moskee nodigt Dick Schoof, directeur-generaal van de AIVD, uit om uitleg te geven over de zorgen.