Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Nog één weekend met snorscooter op fietspad, boetes pas over acht weken uitgeschreven

6 april 2019, 06.50 uur · Aangepast 6 april 2019, 09.34 uur

Het is op verkeersgebied één van de meest ingrijpende maatregelen in Amsterdam van de afgelopen jaren. Snorscooters zijn vanaf maandag in de meeste delen van de stad niet meer welkom op het fietspad. Zij zullen dan mét helm op de rijbaan moeten rijden. De gemeente hanteert een wenperiode van acht weken en schrijft in die tijd geen boetes uit.

Het zal voor alle verkeersdeelnemers even wennen zijn vanaf maandag. Maar voor de snorscooter en automobilist toch het meest. De snorscooter was altijd op het fietspad de snelste, maar dat verandert. Op de rijbaan wordt het een wereld van verschil voor de snorscooterrijder. Daar zullen ze namelijk de langzaamste zijn.

Ook de automobilist moet wennen aan de veranderingen. Op veel wegen in de stad mogen auto's namelijk gewoon vijftig kilometer per uur rijden, terwijl de snorscooter niet harder mag (en kan) dan 25 kilometer per uur. U kunt zich voorstellen welke problemen dat kan gaan opleveren. Of in ieder geval irritaties. Fietsers zullen daarentegen zeeën van ruimte krijgen op het fietspad nu de snorscooter van deze smalle weggetjes verdwijnt.

Lees ook: Sharon Dijksma: 'Minder verkeersslachtoffers door snorscooter naar rijbaan'

Snorscooters worden door de nieuwe regels een zo goed als waardeloze toevoeging aan de mogelijkheden van verplaatsen door de stad. Snorscooters waren juist aantrekkelijk omdat ze op het fietspad mochten rijden en er geen helmplicht was. Deze voordelen vervallen allemaal. In vergelijking met een scooter die 45 kilometer per uur mag, is het enige verschil straks nog de snelheid. En die valt dus nadelig uit voor de snorscooter. Waarom zou iemand nog voor een snorscooter kiezen, waarmee je op de rijbaan maar 25 kilometer per uur mag en verplicht een helm moeten dragen?

Ombouwen snorscooter
Wie al een snorscooter bezit, kan de gemotoriseerde tweewieler om laten bouwen naar een brommer. Dan krijgt het voertuig een geel kentekenplaatje en mag er 45 kilometer per uur gereden gaan worden. Wel moet het voertuig dan opnieuw gekeurd worden door de RDW. Dat kan op slechts één locatie in Nederland voor voertuigen met een bouwjaar vanaf 2006: in Lelystad.

De totale kosten voor het ombouwen kunnen oplopen tot honderden euro's. 'Van tevoren is niet te zeggen wat de keuring precies gaat kosten. Wij rekenen een uurtarief voor een technische keuring en daarnaast kosten voor het baangebruik, de hal, het apparatuur, het geluidmeetvlakte apparatuur en administratie', aldus de RDW.

Lees ook: Snorfietsers moeten vanaf april verplicht de rijbaan op

Vanwege de hoge kosten is er nog geen significante toename te zien, stelt een woordvoerder. 'Het ombouwen is voor veel mensen een tijdrovende en kostbare procedure. Daarom is het niet waarschijnlijk dat veel snorscootereigenaren hiervoor zullen kiezen.'

Exacte cijfers heeft de RDW alleen niet. 'Wij kunnen namelijk niet reproduceren hoeveel Amsterdammers op bijvoorbeeld 1 januari een snor- of een bromscooter op naam hadden. Daardoor kunnen wij geen gegevens vergelijken.'

Stadhouderskade
Uitgezonderd van de nieuwe regel zijn de fietspaden langs drukke autowegen, zoals de Wibautstraat, de De Ruijterkade en de Stadhouderskade. Op veel plekken moeten snorscooters wel andere routes gaan rijden dan ze gewend zijn. In onderstaande video staan de meest opvallende veranderingen. Ook heeft de gemeente een overzicht gemaakt.

Boetes
Omdat iedereen aan de nieuwe regels moet wennen worden er de eerste acht weken nog geen bekeuringen uitgeschreven. In die periode lopen er 27 teams van twee verkeersregelaars rond om mensen met vragen op weg te helpen. Na deze wenperiode volgt er wel gewoon handhaving. De boete voor het niet dragen van een helm is 90 euro. Voor het rijden op het fietspad wordt de bekeuring 95 euro.