Stad

NL
V

Dijksma wuift snelheidsverschil rijbaan weg: 'Snorscooters gaan vaak harder dan 30 km/u'

8 april 2019, 21.55 uur · Aangepast 9 april 2019, 06.43 uur

De nieuwe verkeerssituatie zal voor veel mensen even wennen zijn, maar de snorscooters moeten sinds vandaag toch echt de rijbaan op. De reacties vanuit snorscooterrijders, fietsers en automobilisten lopen uiteen, maar wethouder Sharon Dijksma kijkt terug op een geslaagde eerste dag.

'Het beeld is positief. We zien dat veel mensen de helm al dragen en we zien dat veel mensen het uit zichzelf doen.' Op meerdere plekken in de stad werden vandaag verkeersregelaars ingezet om scooterrijders te begeleiden en eventuele vragen te beantwoorden. Dat niet iedereen het met de nieuwe maatregelen eens is, weet Dijksma. 'Snorfietsers vinden het natuurlijk vervelend, maar tot nu toe zijn er nauwelijks incidenten of grote discussies geweest.'

Lees ook: Rietje (80) vond het een 'kolere bende', maar ook zij moet naar de rijbaan

Borden vernield
Afgelopen nacht is er een grote operatie geweest om de wegen bromfietsklaar te maken. Op fietspaden zijn blauwe bewegwijzeringen aangebracht waar mensen van de fietsbaan de rijbaan op moeten. Ook zijn er veel borden bestickerd. Maar dit verliep niet geheel vlekkeloos. 'E
r was iemand die het nodig vond de boel te vernielen, maar die is opgepakt', vertelt Dijksma. 

Lees ook: Tweehonderd man hele nacht druk met verkeersaanpassingen vanwege snorfiets naar rijbaan

Snorfietsers gaan harder
Waar veel weggebruikers zich druk om maken, is het verschil in snelheid op de rijbaan. Een scooter die niet harder dan 25 kilometer per uur kan rijden, kan een vertragende factor in het verkeer zijn. Maar niet volgens Dijksma: 'W
e weten uit onderzoeken dat de meeste auto's op 50-kilometerwegen, de vijftig niet halen. Wat we ook weten uit dezelfde onderzoeken, is dat de snorfietsers veel harder gaan en vaak boven de 30 kilometer per uur rijden. Het verschil op de rijbaan is dus echt minder groot.'

Lees ook: Hoe bevalt de snorscooter op de rijbaan?

Ondanks een snorscooter niet harder zou mogen gaan dan 25 kilometer per uur, wordt in dit scenario rekening gehouden met 'realistische cijfers', volgens Dijksma. 'D
it zijn realistische cijfers van de rijsnelheden die we binnenkrijgen. Dit geeft precies aan waarom het zo'n probleem is als zij op het fietspad rijden. Want het snelheidsverschil tussen hen en bijvoorbeeld fietsende kinderen is echt heel erg groot, veel groter dan tussen de auto's, die in Amsterdam de vijftig bij lange na niet halen.'