Stad

Amsterdammers geven openbaar vervoer een 7,7

11 april 2019, 12.50 uur · Aangepast 11 april 2019, 13.03 uur

AT5 / Luuk Koenen
AT5 / Luuk Koenen

Amsterdammers zijn tevreden over het openbaar vervoer. Dat blijkt uit de meest recente OV-Klantenbarometer, uitgevoerd door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. Gemiddeld wordt het openbaar vervoer in de stad gewaardeerd met een 7,7.

De gemiddelde waardering van de reizigers is hiermee voor het derde achtereenvolgende jaar met een tiende punt gestegen. De grootste stijging was voor de Amsterdamse metro. In 2017 waardeerden reizigers deze nog met een 7,4, nu is dit een 7,7. Dit is vooral te danken aan de hoge cijfers voor de Noord/Zuidlijn. De nieuwe metrolijn scoorde maar liefst een 8,4. Daarbij krijgen vooral de stiptheid en mooie stations veel waardering.

Klantvriendelijkheid
De komst van deze lijn zorgde voor veel veranderingen in de rest van de dienstregeling. Desondanks scoren tram en veren met een waardering van 7,7 en 8,3 beter dan in 2017. Bij de trams komt dit volgens het GVB vooral door toegenomen waardering voor klantvriendelijkheid.  De hogere waardering van de veren komt volgens de vervoersorganisatie vooral door de instapbegeleiding op de drukste verbindingen tijdens de spits. 

Daler
De bus scoort een 7,6, waar dit vorig jaar nog een 7,7 was. Volgens Mark Lohmeijer, directeur Operatie en Techniek bij het GVB, komt dit door wennen aan de nieuwe dienstregelingen en vele werkzaamheden in de stad. Ook was het volgens hem drukken dan verwacht tijdens de spits bij de bussen in Noord. 'Daar hebben we al snel ingegrepen door de gewone bussen te vervangen door gelede bussen. Ook hebben we samen met de Vervoerregio en de stad besloten de dienstregeling uit te breiden in Noord en Nieuw West,' aldus Lohmeijer.