Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Rederijen over nieuwe vaarnota: 'Is dit het beste dat jullie kunnen verzinnen?'

19 april 2019, 08.00 uur

Bijna dertig rederijen, burgers en andere betrokkenen pakten gisteravond hun laatste kans om hun zorgen te uiten over de nieuwe vaarnota. Onder Wethouder Sharon Dijksma moet het huidige vergunningenbeleid voor de rondvaart op de schop, maar de reders hebben weinig vertrouwen in de nieuwe plannen.

De 'spelregels' voor rondvaartboten op de grachten zijn al jaren een hoofdpijndossier. Het water wordt steeds voller, de overlast voor omwonenden wordt steeds groter en meer spelers willen profiteren van de populariteit van de Amsterdamse grachten. Het nieuwe beleid van Dijksma moet daar verandering in gaan brengen. 

Lees ook: Strengere vaarregels in de binnenstad: Goed idee of verpest het vooral feestjes?

Drukte tegengaan
Het gaat in totaal om een pakket van zeventien maatregelen. Daar zitten volgens Frans Heijn, voorzitter Verenigde Rederijen Amsterdam, zeker een aantal goede tussen, 'maar onder andere wil het college 471 boten die nu varen intrekken en dan willen ze via loting 550 grotere boten weer terugplaatsen. Hoe dat drukte en overlast gaat voorkomen snap ik niet.'

Lees ook: Klachten over varen op de grachten explosief toegenomen

'Ons grootste pijnpunt is dat onze 42 reders hun bedrijf moeten opdoeken, terwijl dat mensen zijn die met heel veel liefde varen. Ik heb zelf een boot van bijna honderd jaar oud die we aan het restaureren zijn. Daar zit bijna drie ton in. Die boten en reders moeten nu weg om iemand anders de kans te geven, in een heel korte termijn.'

Lees ook: Varen over grachten straks in nachtelijke uren verboden

Zonnige weekenden
Heijn is het überhaupt niet eens met de stelling dat het te druk zou zijn op het water. 'Het is vaak veel drukker op de wal. En het is eigenlijk alleen maar druk op die dertig zonnige dagen. De gemeente concludeert uit twee rapporten dat het te druk is, maar die onderzoeken zijn gedaan in twee weekenden dat het meer dan 25 graden was. Maar de jaarlijkse grachtenmonitor gaf in 2017 nog aan dat het nergens te druk was.'

Het rondvaartbotenbeleid is al tijdenlang een van de grootste hoofdpijndossiers van het stadsbestuur. Een eerdere beleidsplan, opgesteld door wethouder Udo Kock, werd bijna twee jaar geleden door de Raad van State naar de prullenbak verwezen. Het beleid bleek in strijd met Europese regels.

Als de raad instemt met de nieuwe vaarnota zal er nog een half jaar nodig zijn voor de uitwerking daarvan. Vervolgens moet in september de complete nota klaar zijn.