Start van hoofdcontent

Stad

nl

Zorgen bij transportsector door rijverbod in Piet Heintunnel: 'De stad gaat op slot'

25 april 2019, 20.51 uur

Vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton mogen vanaf 1 mei drie jaar lang niet meer door de Piet Heintunnel. Dit omdat de tunnel niet meer voldoet aan de nieuwe en strengere Europese veiligheidseisen. Transport- en goederenbedrijven zijn niet blij met deze maatregel.

Bertus Ekkelboom van Peeters Vervoer Centrale baalt van de alternatieve routes die hij nu moet rijden. 'Vroeger was het zo dat je er een half uurtje over deed en nu een dik uur. Het zijn niet de kilometers, maar het is zo druk.' Deze omleiding geldt tot de afronding van de complete renovatie van de Piet Heintunnel in 2022.

Lees ook: Piet Heintunnel tot in 2022 afgesloten voor zwaar vrachtverkeer

Volgens de belangenorganisatie kost dat de vervoerders 7 à 8 miljoen per jaar. 'En tenslotte: er is ook nog wat achterstallig onderhoud nodig aan de bruggen en kademuren. En dat betekent dat als straks ook nog de Michiel de Ruijtertunnel wordt afgesloten, dat de chaos echt compleet is', zegt René Ton van ondernemersvereniging Evofenedex. 'Dan gaat de stad gewoon op slot.'

Lees ook: Aanpassingen Piet Heintunnel niet op tijd voor elkaar: 'Al aantal aanbestedingen gehad'

De verkeersveiligheid komt volgens de branche ook in het geding en dus willen ze zo snel mogelijk met wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) in gesprek over deze maatregelen. Ton zegt: 'Om te kijken of wij de termijn kunnen verkorten. Dat staat nu op drie jaar.' Maar de renovatie is gepland van het voorjaar 2021 tot de zomer 2022.

Bepaalde tijden wel
Ook wil Ton kijken of er toch mogelijkheden zijn om op bepaalde tijden wellicht vrachtwagens wel door de tunnel te laten. Tot dan moet het vrachtverkeer v
anaf 1 mei 2019 omrijden via de Gooiseweg (S112) en de Nieuwe Leeuwarderweg (S116).