Start van hoofdcontent

Achtergrond

nl

Ouderenvervoerder RMC vaker op tijd: 'Het blijft hard werken'

2 mei 2019, 07.00 uur · Aangepast 2 mei 2019, 07.54 uur

'Heel vervelend.' Zo noemt Gerry Oosterbaan, directeur van RMC, de problemen die het vervoersbedrijf heeft gehad. RMC is sinds de zomer van 2017 verantwoordelijk voor het Aanvullend Openbaar Vervoer in de stad, maar dat ging op z'n zachtst gezegd niet soepel. Inmiddels gaat het stukken beter.

De taxiritten zijn bedoeld voor 75-plussers of Amsterdammers die niet zelfstandig met het OV kunnen. Op AT5 waren sinds de overname flink wat reportages te zien van ouderen die soms urenlang hebben moeten wachten op hun taxirit van RMC. Zo zat meneer Janssen van 96 jaar urenlang in een kroeg te wachten op zijn ritje en viel de 85-jarige meneer Scholten zelfs met zijn rollator toen hij twee uur stond te wachten. 'Ik vind dat heel vervelend. Het is vervelend als klanten vervelende ervaringen hebben, of het gevoel hebben dat ze niet gehoord worden. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat vervelend vind', zegt Oosterbaan daarover.

Lees ook: Weer laat vervoerder RMC oudere zitten: 'Er kwam niemand'

Vooruitgang
De eerste vier maanden van dit jaar voldoet RMC voor het eerst aan de punctualiteitseisen van de gemeente, de opdrachtgever van RMC. Die eist dat 93% van de ritten op tijd is. Om dat te halen, heeft RMC extra hulp ingeschakeld. 'We hebben voor de momenten dat het heel druk is op een dag afspraken gemaakt met een aantal taxibedrijven in Amsterdam. Dat werkt prima en dat draagt ook bij aan de verbeterde dienstverlening naar de klant'.

Lees ook: Sharon Dijksma wil voorlopig door met RMC: 'Overstappen naar andere vervoerder kost paar jaar'

Elektrisch rijden
Oosterbaan ziet nog wel een aantal uitdagingen voor de toekomst. Één daarvan is elektrisch rijden. De gemeente verwacht van het bedrijf dat een groot deel van de auto's elektrisch is en daarom heeft RMC op vier locaties in de stad oplaadpunten. Maar soms moet er ook tussentijds worden opgeladen. 'We moeten dan gaan laden op laadpalen die voor het publiek beschikbaar zijn. We zien dat het aantal laadpalen de groei van het elektrisch wagenpark niet helemaal bijbeent. Dat betekent soms lang wachten', zegt de directeur. 

Lees ook: Nieuwe boetes voor taxidienst RMC, maar ritten wel vaker op tijd

Autoluwe binnenstad
Ook de ontwikkelingen van een steeds autoluwere binnenstad wordt bij RMC scherp in de gaten gehouden. 'Als er straten worden afgesloten voor verkeer, betekent dat dat we om moeten rijden. Dat kan invloed hebben op de rittijden', zegt Oosterbaan daarover. Het bedrijf maakt jaarlijks ruim een miljoen ritten. 'We proberen iedere dag ons uiterste best te doen en we zien ook dat we de zaken op dit moment goed voor elkaar hebben. Dat betekent niet dat we genoegzaam achteroverleunen, het blijft hard werken, maar daar hebben we veel vertrouwen in', aldus Oosterbaan.