Stad

'Het mkb kan zich geen elektrische bestelbus veroorloven'

2 mei 2019, 20.10 uur · Aangepast 3 mei 2019, 21.24 uur

Flickr/FaceMePLS
Flickr/FaceMePLS

Op papier is het plan voor een emissievrije stad prima haalbaar. Ook dat er in 2030 geen benzine- of dieselauto meer welkom is in de stad moet mogelijk zijn. Zo vindt lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel. Maar, zegt hij, er dreigen vooral problemen voor het midden- en kleinbedrijf en zelfstandigen: 'De deadline van 2025 is te kort dag.'

De transitie naar uitstootvrij verkeer en vervoer in de stad gaat in stappen. Volgend jaar al zijn diesels van 2005 en ouder niet meer welkom binnen de ring. In 2022 wordt een groot deel van de binnenstad uitstootvrij voor ov-bussen en touringcars. En in 2025 zijn binnen de ring vracht- en bestelwagens die op diesel of benzine rijden niet meer welkom. En dat is te vroeg, volgens Ploos van Amstel.

Lees ook: Gemeente wil in 2030 geen benzine-auto's meer in de stad

Niet de middelen
'Het gros van de bestelauto's die rondrijden is tweedehands en zit bij zzp'ers en het mkb. Die hebben niet de middelen om een elektrische auto te kopen. Dus zo zet je de schilder, de loodgieter, de lokale wijnhandel voor het blok', aldus de logistiekexpert. 'Grote bedrijven als PostNL, Hello Fresh, Jumbo, die rijden elektrisch. Maar die kunnen het zich veroorloven.'

Lees ook: Verbod op benzine-auto's: 'mooi plan' of 'rigoureus en drastisch'?

Te weinig elektrische bestelauto's
Ook zijn er nog amper betaalbare elektrische bestelbusjes op de markt. 'Het gaat echt niet lukken om in 2024 4000 elektrische vrachtwagens en 40.000 bestelauto's de markt op te krijgen. De productie voldoet daar gewoon niet aan', zegt Ploos van Amstel. 

Lees ook: Van 'grote stap' tot 'dit is een religie': politiek reageert verdeeld op benzineverbod

Mobiliteitsapartheid
Volgens hem kunnen de maatregelen van de gemeente er zelfs voor zorgen dat zzp'ers en mkb'ers klanten verliezen. 'Zzp'ers en het mkb komen met hun bestelbusjes voor meer dan 90 procent van buiten de stad. Je moet dan uitkijken voor mobiliteitsapartheid. Deze maatregel treft echt heel erg hard de mensen die de auto echt nodig hebben voor hun werk. Met de grote bedrijven heb ik niet zoveel medelijden.'

Grote bedrijven eerst
Er is nog wel het een en ander uit te werken door de gemeente, denkt Ploos van Amstel. 'Denk nog eens na: welke vloten, welke grote gebruikers moeten het eerst naar nul emissie. De grote bedrijven zouden morgen al de overgang kunnen maken.'