Start van hoofdcontent

Politiek

nl

GroenLinks blij met autoplannen: 'Dit is reden waarom ze op mijn partij hebben gestemd'

10 mei 2019, 19.54 uur · Aangepast 11 mei 2019, 08.42 uur

GroenLinks staat vierkant achter de plannen van verkeerswethouder Dijksma (PvdA) om benzine- en dieselauto's in 2030 niet meer toe te laten in Amsterdam. 'Ik denk dat Amsterdammers heel graag schone lucht willen en dat dat ook de reden is waarom ze op mijn partij hebben gestemd', aldus GroenLinks-raadslid Zeeger Ernsting vanavond in AT5's Park Politiek.

Het stadsbestuur maakte vorige week bekend dat ze in 2030 alle benzine- en dieselauto's uit de stad willen weren. De hele bebouwde kom zou dan 'uitstootvrij' moeten zijn.

Lees ook: Gemeente wil in 2030 geen benzine-auto's meer in de stad

'Te snel'
Volgens de VVD is schone lucht belangrijk, maar zijn de plannen van wethouder Dijksma niet realistisch. Raadslid Anne Marttin: 'Het gaat veel te snel, op deze termijn is het niet haalbaar, we willen wel schone lucht, daarin kunnen we meegaan.'

'Norm stellen'
GroenLinks-raadslid Zeeger Ernsting heeft er juist vertrouwen in dat er door een datum te stellen dingen sneller in gang worden gezet. 'Ik denk dat het belangrijk is dat je als overheid een norm stelt, dat gaat verder dan een stip op de horizon, dat is echt een doel waar je naartoe wilt, daar kan dan de markt zich op richten, want daar ben je dan van afhankelijk, en die doen dat ook.'

Betaalbaarheid
Kevin Kreuger, raadslid van Forum voor Democratie, denkt dat de plannen niet betaalbaar zijn: 'Op de Albert Cuyp staan mensen t-shirts, potten en pannen te verkopen, die mensen hebben niet het inkomen om een elektrische bus te kopen en die moeten in 2025 al een elektrische bus hebben en die mensen laat GroenLinks echt in de steek.'

Steuntje in de rug
Maar daar wordt zeker rekening mee gehouden volgens Ernsting van GroenLinks. 'Er komen subsidieregelingen aan die nu nog gericht zijn op zakelijke veelrijders en die moeten natuurlijk veel meer gericht worden op mensen met een smalle beurs die we een steuntje in de rug willen geven bij de overgang.'

Schrikreacties
Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur is kritisch op de Amsterdamse plannen en noemde het verbod op ben­zineauto’s 'niet aan de orde'. Toch is Ernsting niet bezorgd dat Den Haag dwars gaat liggen: 'De schrikreacties die uit Den Haag komen omdat ze daar in een totaal andere politieke constellatie, met een totaal andere politieke discussie bezig zijn, daar lig ik nou niet direct wakker van en ik heb er alle vertrouwen dat wethouder Dijksma, die de wegen kent in Den Haag, hier gaat uit komen met de staatssecretaris.'

Kijk hier de hele discussie in Park Politiek:

AT5