Stad

Gemeente zet deur open voor deelbakfietsen

16 mei 2019, 19.17 uur · Aangepast 16 mei 2019, 19.44 uur

Cargoroo
Cargoroo

De gemeente gaat kleinschalige experimenten met deelbakfietsen in de stad toestaan. Volgens het college kunnen de bakfietsen een alternatief bieden voor autoritjes en moeten ze daarom niet helemaal geweerd worden uit Amsterdam.

Dat schrijft de gemeente na vragen van raadslid Wil van Soest van Partij van de Ouderen. De weg lijkt daarmee te worden vrijgemaakt voor aanbieders zoals Cargoroo, die al elektrische deelbakfietsen in Haarlem exploiteert. Initiatiefnemer Erik de Winter voorspelde vorige maand al dat zijn bedrijf eind dit jaar in Amsterdam kan starten.

'Net zo breed als snorfiets'
Van Soest is bezorgd dat de deelbakfietsen, met name vanwege de breedte, voor problemen op het fietspad zullen zorgen. Ze vraagt zich dan ook af of dat niet de reden was dat onlangs snorfietsen van het fietspad werden geweerd.  Volgens de gemeente nemen bakfietsen wel ongeveer evenveel ruimte in beslag als een snorfiets, gemiddeld 75 centimeter, maar is er geen sprake van een groot snelheidsverschil zoals dat wel bij snorfietsen het geval is.

Vaker gebruikt
Wel zijn deelbakfietsen langer dan een snorfiets, waardoor ze bij parkeren meer ruimte innemen. Maar volgens de gemeente is de ruimte die wordt ingenomen relatief. 'Vervangen zij de normale fiets met 1 persoon, dan neemt de bakfiets meer ruimte in. Ter vervanging van een auto neemt de bakfiets minder ruimte in.' Ook verwacht de gemeente dat deelbakfietsen vaker worden gebruikt en dus minder lang zullen stilstaan dan bakfietsen in eigen bezit.

Om de beperkte ruimte op het fietspad te verbeteren worden de komende jaren de drukste fietsroutes door de gemeente aangepakt. De gemeente kreeg begin dit jaar samen met twee Amsterdamse deelfietsbedrijven een miljoenensubsidie voor een proef met deelfietsen.