Stad

NL
V

Amsterdams autoverkeer uitstootvrij? 'Goed idee, maar geef ons wat meer tijd'

18 mei 2019, 09.52 uur · Aangepast 18 mei 2019, 11.05 uur

Goed idee om in Amsterdam op termijn geen voertuigen meer toe te laten die rijden op benzine of diesel, vinden betrokkenen en experts. Maar loopt wethouder Dijksma niet iets te hard van stapel?

Binnen elf jaar moet elke auto in Amsterdam emissieloos zijn, ofwel geen uitstoot hebben. Een goed streven, vinden zowel columnist Robin Fransman, die onderzoek deed naar elektrisch rijden, als Olaf de Bruijn, directeur van de Rai Vereniging, die de belangen behartigt van autofabrikanten en importeurs. Alleen betwijfelen zij of er tegen die tijd überhaupt genoeg elektrische auto's zullen zijn om alle benzine- en dieselwagens te vervangen.

Lees ook: Gemeente wil in 2030 geen benzine-auto's meer in de stad

Net een stap te ver
Volgens de directeur van de Rai Vereniging zal rond 2030 ongeveer 40 procent van de auto's die dan geproduceerd worden emissieloos zijn. 'En om dan niet alleen de productie maar het hele rijdende wagenpark emissieloos te hebben, dat gaat net één stap te ver, daar moet ze ons net even wat meer tijd voor gunnen.'

Nieuwe auto kopen
Een ander probleem is volgens Fransman dat huidige nieuwe auto's die nog op brandstof rijden, nog te lang meegaan om ze in 2030 te verbieden. 'Stel nou dat je volgend jaar een nieuwe auto koopt, die is in 2030 tien jaar oud. En die kan dan nog echt wel vijf jaar mee. Als je dan op kosten wordt gejaagd om een nieuwe elektrische auto te moeten kopen, zeker als je al zeventig bent, dan wil je helemaal geen nieuwe auto meer, dan is het een beetje lullig om die mensen en hun mobiliteit de stad uit te jagen.' 

Lees ook: Verbod op benzine-auto's: 'mooi plan' of 'rigoureus en drastisch'?

Betaalbaarheid
Dan is er nog het argument dat elektrische auto's duurder zijn. Technologische vooruitgang zal de prijs op den duur laten dalen, maar gaat dat wel snel genoeg? 'Wij verwachten dat het omslagpunt waarbij elektrische of emissieloze auto's goedkoper zijn dan brandstofmotoren zo vanaf 2025 zal zijn', aldus De Bruijn. Ook Fransman denkt dat dat nog enkele jaren zal duren. 'En dan moet je er vijftien jaar bij optellen. En dan zitten we in 2035 of 2036 dat iedereen over is, en dan kan je het verbieden voor die laatste paar mensen die het dan nog volhouden.'