Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Petitie om van IJtunnel definitief fietstunnel te maken. Maar is dat wel een goed idee?

30 mei 2019, 21.33 uur · Aangepast 31 mei 2019, 08.35 uur

Het fietsen door de IJtunnel, dat afgelopen dinsdag mogelijk was in verband met de OV-staking, is sommige Amsterdammers zó goed bevallen, dat ze willen dat het officieel een fietstunnel wordt. Zo ook Noorderling David Linssen. Hij startte een petitie.

'Noord groeit enorm. De gemeente praat al jaren over een vaste verbinding met de stad. Het komt er niet van, maar het is heel hard nodig', zegt Linssen. Hij hoopt dat de tunnel in ieder geval open kan voor fietsen totdat er een fietsbrug is. Naar schatting zal dat niet voor 2025 zijn.

Lees ook: Wel of geen brug over het IJ? De strijd tussen Amsterdam en Rijkswaterstaat

Steil
GroenLinks ziet in dat dat inderdaad nog even duurt, maar vindt desondanks dat de IJtunnel geen fietstunnel moet worden. 'De mogelijkheden daarvoor zijn onderzocht', zegt raadslid Zeeger Ernsting.

'Maar er zijn goede redenen om het niet te doen. Hij is bijvoorbeeld heel diep, zo'n 20 meter. Dat is twee keer zo diep als dat een brug hoog moet zijn', zegt Ernsting. Dat de fietstocht dinsdag pittig was voor veel Amsterdammers, bleek inderdaad wel uit de hoeveelheid mensen die buiten adem aan de overkant aankwamen. Maar Linssen ziet dat niet als een probleem.

'Daarom moet je de pont ook houden. Iedereen die de tunnel te steil vindt, kan dan met de pont', zegt hij.

Sprong over het IJ
Het stadsbestuur is al jaren bezig met de vraag wat nou de beste vaste verbinding moet worden tussen Noord en de rest van de stad. Hoewel het nog niet definitief is, ziet het er naar uit dat er twee fietsbruggen komen: een bij Java-eiland en een bij het Stenen Hoofd.

Het is inmiddels een slepende kwestie geworden die al miljoenen euro's heeft gekost, zonder concrete uitkomst. Volgens Ernsting moet er voor het einde van het jaar een einde komen aan de onzekerheid over de kwestie. 

Lees ook: Commissie 'Sprong over het IJ' nog steeds geen voorzitter: 'Miljoenen euro's verder'

Minder auto's in de binnenstad
Volgens de starter van de petitie is er nog een mooie bijkomstigheid aan zijn plan: als er geen auto's meer door de IJtunnel mogen, wordt de binnenstad autoluwer.

En hoewel GroenLinks groot voorstander is van een autoluwe binnenstad, vindt Ernsting ook dit geen goede reden om van de IJtunnel een fietstunnel te maken. 'Het zou zeker bij kunnen dragen aan een autoluwe binnenstad, dat is dan een mooie bijvangst. Maar het gaat mij in de eerste plaats over een betere verbinding over het IJ. Dat dit dan ook mooi meegenomen zou zijn dat klopt, maar dat wil ik óók. Ik wil het allebei', zegt Ernsting.

Verantwoordelijk wethouder Marieke van Doorninck laat in een reactie weten dat het openstellen van de IJtunnel afgelopen dinsdag inderdaad alleen een noodmaatregel is geweest voor tijdens de staking.