Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Kritiek op Pride-plannen: 'Ik woon al in een pretpark en dan moet ik er ook nog een kaartje voor kopen'

4 juni 2019, 17.38 uur · Aangepast 5 juni 2019, 12.50 uur

'Ik woon al in een pretpark en dan moet ik er ook nog eens een kaartje voor kopen.' Dat zegt een bewoner op de Prinsengracht, die net zoals zijn buurtgenoten het niet eens is met de nieuwe maatregelen van de Gay Pride.

Pride-bezoekers die met hun bootje in de gracht willen liggen, moeten verplicht een vignet kopen van tussen de 35 en 175 euro. Dit om overlast te voorkomen. Maar dat geldt dus ook voor omwonenden die daar hun bootje al hebben liggen. Prinsengracht-bewoner Marnix vindt het belachelijk dat hij ineens voor het bootje voor zijn deur moet betalen. 'Waarom 175 euro? En ook al zou je dat willen betalen dan waren de vignetten al binnen tien minuten in deze zone uitverkocht', vertelt hij. 

Booteigenaren niet ingelicht
De booteigenaren zijn niet van te voren op de hoogte gesteld. Dat komt volgens de organisatie van de Gay Pride doordat alleen Waternet de gevens van de booteigenaren heeft. 'Vanwege privacy mocht Waternet die niet aan ons geven waardoor we de booteigenaren niet van te voren konden inlichten', zegt Danny de Vries van de Gay Pride.

Lees ook: Pride-bezoekers met boot moeten voortaan vignet kopen voor Canal Parade

Forse boete
Wie niet zijn bootje voor 31 juli weghaalt uit de Prinsengracht krijgt een boete van 450 euro en je bootje wordt weggesleept. Belachelijk vindt Marnix. 'Hier wonen mensen, die drie maanden op reis zijn en die mensen komen dus terug van vakantie en dan is hun bootje weg en hebben ze een boete van 450 euro'.

Pride grijpt in omdat bewoners in de binnenstad al jaren klaagden over herrie, drukte en overlast van de bootjes aan de kant. En ook veel deelnemers van de Pride waren het zat. ' Met waterpistolen werd er op de boten geschoten en er werd met bier gegooid. Dat kunnen we natuurlijk niet tolereren. Het was te druk', vertelt De Vries.

Handhaven
Marnix snapt dat er iets aan de overlast gedaan moet worden, maar denkt dat het op een andere manier moet. 'Bijvoorbeeld het handhaven van de regels die er al zijn. De afgelopen jaren is hier niet of nauwelijks gehandhaafd op het drie, vier dubbel liggen van de boten', stelt hij.