Start van hoofdcontent

Stad

nl

Komt het nog goed met de kademuren in de stad?

9 juni 2019, 07.00 uur · Aangepast 9 juni 2019, 07.32 uur

Amsterdam moet het probleem met haar verzakkende kademuren op gaan lossen door veel meer gebruik te maken van het water. Dat zegt architect André van Stigt. Op veel plekken verzakken de muren, en het gaat op z'n minst honderden miljoenen euro's kosten om dit op te lossen. Volgens de architect is er eerst een mentaliteitsverandering nodig bij de gemeente voordat dit probleem echt aangepakt kan worden.

In Amsterdam is er zo'n 600 kilometer kademuur, 20 procent daarvan is er slecht aan toe. Op flink wat plekken in de stad zijn al noodmaatregelen genomen om instorten te voorkomen. 'Door het vrachtverkeer dat door de binnenstad rijdt, hebben de muren veel te lijden. Ook het gebrek aan onderhoud in de afgelopen decennia is een groot probleem', zegt architect André van Stigt.

Lees ook: 'Kademuren in hele stad zijn hard toe aan onderhoud'

Van Stigt hoopt dat de gemeente de aanpak van de kademuren ziet als een kans voor de ontwikkeling van meer voorzieningen. 'Denk aan de aanleg van het 5G-netwerk of een warmtenet. Ook kun je ondergrondse afvalcontainers plaatsen en het afval via het water afvoeren', zegt hij. 'Op die manier zorg je ervoor dat er veel minder zware vuilniswagens door de binnenstad moeten.'

Bouw
Maar ook in de bouw moet veel anders, zegt Van Stigt. De continue aan- en afvoer van bouwmaterialen zorgen ook voor veel schade aan de kademuren. Bij een project van Van Stigt aan de Geldersekade wordt de kade al zoveel mogelijk ontlast. 'Negentig procent van alle spullen wordt over het water aangevoerd', legt de architect uit. Hij hoopt dat de gemeente en andere bedrijven daar een voorbeeld aan nemen.

De architect denkt niet dat het dan te druk wordt op het water. 'Misschien is er dan op sommige plaatsen even geen pleziervaart mogelijk. Maar dat geldt nu vaak, tijdens werkzaamheden aan de wanden, ook voor de straat. Bewoners kunnen dan ook niet bij hun woningen met de auto. Dus dat zelfde heb je dan ook, maar dan op het water'. 

De gemeente laat in een reactie weten zeker bezig te zijn met bijvoorbeeld afvalverwerking via het water en groene kademuren voor meer biodiversiteit, maar ook open te staan voor nieuwe en innovatieve ideeën. 

Sonarski
En dat komt goed uit voor André Kapitein. Deze uitvinder is al twee jaar bezig met zijn nieuwste uitvinding: de Sonarski. Daarmee is volgens hem beter op te sporen welke kademuren het zwakst zijn. 'We maken gebruik van verschillende apparaten met zowel lasers als sonar. Ze creëren ieder hun eigen beeld en dat leggen we over elkaar heen. Zo zie je niet alleen dat er een scheur zit, maar ook hoe breed en diep die is', zegt Kapitein. 

AT5

Zijn uitvinding, die nog volop in ontwikkeling is, kan volgens hem dus laten zien waar in actie gekomen moet worden en waar nog niet. 'Heb je een muur boven water met een beschadiging, dan bel je een aannemer en wordt 'ie gerepareerd. Onder water kan dat niet. Dat weet je vaak pas als het boven water zichtbaar wordt en dan is het te laat. Dan stort een kademuur in, moet een weg worden afgesloten en is er paniek. Als het kalf verdronken is, dan dempt men de put', zegt hij. 

Eind september hoopt Kapitein voor het eerst met zijn Sonarski de gracht in te kunnen. 'We werken hier met wel vijftien partijen aan. Het lijkt echt te gaan lukken, dat is toch de kers op de taart', aldus de uitvinder.