Politiek

D66 wil proef met rekeningrijden op de A10: 'Laat Amsterdam de kar trekken'

12 juni 2019, 20.22 uur · Aangepast 12 juni 2019, 20.47 uur

AT5 / Luuk Koenen
AT5 / Luuk Koenen

Het plan om automobilisten per kilometer te laten betalen kwam vandaag weer ter sprake in Den Haag. Vijfentwintig vervoers- en verkeersorganisaties boden aan het kabinet een Deltaplan Mobiliteit aan, waar het zogenoemde rekeningrijden onderdeel van is. D66 wil dat Amsterdam een proef hiermee naar de A10 haalt.

In het Deltaplan, gepresenteerd door onder andere de NS, ANWB en de RAI Vereniging, staan plannen die ervoor moeten gaan zorgen dat het verkeer in het land de komende jaren niet vastloopt, zo schrijft de NOS. Volgens raadslid Jan-Bert Vroege kan Amsterdam hier wat betreft het rekeningrijden een voortrekkersrol in gaan spelen.

Het invoeren van rekeningrijden is al langer een wens van D66 in Amsterdam. In 2017 stelde voormalig raadslid Bart Vink ook voor om een proef in te voeren. 

'Laat ons dit regelen'
'Ik hoop dat deze brede alliantie van partijen er voor gaat zorgen dat het kabinet zich achter de oren krabt om de eerste stappen te zetten', zegt Vroege. 'In Amsterdam moeten we hardop zeggen dat het experiment rond onze stad ingevoerd moet worden. Laat ons dit regelen, laat Amsterdam de kar trekken en ze overtuigen dat het goed werkt. Die watervrees nekt ons het meest.'

Lees ook: D66: 'Rekeningrijden op A10 is pure noodzaak'

Minister Van Nieuwenhuizen (VVD) liet vandaag al weten dat rekeningrijden er niet gaat komen. Vroege: 'We zijn nu drie kabinetten Rutte verder en de VVD is overal tegen als het gaat om de bereikbaarheid in Nederland en de Randstad in het bijzonder. De brede alliantie die zich nu gevormd heeft, laat zien dat het water aan de lippen staat. Al 25 jaar is er niet geïnvesteerd in de infrastructuur. Nu is het al bijna te laat.'

'Eerlijke prijs'
Het betalen per kilometer zou ook betekenen dat de prijs voor bijvoorbeeld het rijden in de spits duurder is dan buiten de spits: 'We moeten zorgen dat de ruimte die we hebben maximaal wordt benut. Je moet een eerlijke prijs betalen als de ruimte schaars is.'

Volgens Vroege is rekeningrijden niet de enige mogelijke oplossing, maar moet er wel snel iets gebeuren. 'Het is gewoon nodig om te zorgen dat de regio Amsterdam en de Randstad bereikbaar blijven en economisch vitaal blijven. Het is voor de economische toekomst belangrijk dat mensen gewoon goed van A naar B kunnen.'