Start van hoofdcontent

Stad

nl

Veel Amsterdammers willen voertuig delen, en dat kan 21.500 auto's schelen

17 juni 2019, 10.05 uur · Aangepast 17 juni 2019, 10.55 uur · Foto: AT5 / Luuk Koenen

Bijna een op de vijf Amsterdammers is bereid om de privéauto weg te doen als er genoeg aanbod is om voertuigen te delen. Dat kan zelfs leiden tot vermindering van 21.500 auto's in de straten.

Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro naar deelvervoer.

Bij het deelvervoer bezit de reiziger geen eigen auto, fiets of scooter meer, maar heeft die alle vervoersvormen op afroep tot zijn beschikking. Als het regent, dan kan je een auto pakken, bij mooi weer een fiets. En als je zin hebt in meer beweging, kan je een steptocht ondernemen, is gedachte. 

Belangstelling groot
De belangstelling voor het soort deelvervoer is in Amsterdam groot, stellen de onderzoekers. En dat is nodig. Omdat Amsterdam hard groeit, zal volgens de onderzoekers in 2040 maar liefst 39 procent meer autobewegingen in de stad zijn als er niet wordt ingegrepen. 

Lees ook: Meer deelauto's en gesprekken met Amsterdammers moeten stad autoluw maken

Volgens de onderzoekers is 19 procent van de Amsterdammers bereid om over te stappen naar deelvervoer als het aanbod voldoende is. Van die 19 procent zegt 16,3 procent in dat geval hun privéauto weg te willen doen. Dat betekent een vermindering van 21.500 auto's in de straten, berekenden de onderzoekers.

'Zouden daar groenstroken, bredere fietspaden of autovrije straten voor terugkomen, dan neemt de leefbaarheid in de stad toe. Ook de vervuiling zal fors dalen', schrijven ze. Wel is een harde voorwaarde dat mensen net zo makkelijk van a naar b kunnen komen als de eigen auto, motor of fiets. 

Grote stappen maken
Maar voordat Amsterdammers massaal overstappen naar abonnementen voor deelvervoer, moeten er grote stappen worden gemaakt. Het huidige aanbod is lang niet voldoende. En die op peil brengen, kost veel tijd en geld. 'Duizend steps door de stad verdelen is kostbaar; duizend scooters of auto’s is nog veel kapitaalintensiever.' Ook kunnen deelvoertuigen nog niet makkelijk worden geparkeerd. 

Lees ook: Na de deelscooter mogelijk ook een deelstep in de stad

Dat het de moeite kan lonen, blijkt volgens de onderzoekers wel uit de Finse hoofdstad Helsinki. Daar gebruiken 70.000 inwoners een app met verschillende opties om op een alternatieve manier (samen) te reizen. Veel inwoners hebben hun auto daardoor weg kunnen doen, stellen de onderzoekers, en het aantal autoritten is met 38 procent gedaald.

'Daarbij is geen dwang aan te pas gekomen en ook de wetgeving is niet dusdanig veranderd waardoor autobezit onhaalbaar is geworden.'