Start van hoofdcontent

Stad

nl

Architectenbureau: 'Dit is dé oplossing voor een fietstunnel onder het IJ'

13 juli 2019, 11.13 uur · Aangepast 13 juli 2019, 13.21 uur · Foto: Architectenbureau Syb van Breda & Co

Een tunnel met aan beide uiteinden twee 'trommels' waar fietsers spiraalgewijs omhoog en omlaag kunnen. Dat is volgens architectenbureau Syb van Breda & Co de ideale oplossing voor een fiets- en voetgangersverbinding tussen de Buiksloterweg en Centraal Station.

Dat er een nieuwe verbinding moet komen tussen de IJ-oevers is al lang duidelijk. Bewoners van Noord klagen al jaren over de overvolle ponten en er gaan in de komende jaren alleen maar meer mensen in Noord wonen. Maar of deze verbinding in de vorm van een brug of toch een tunnel moet worden gerealiseerd: daar zijn de meningen over verdeeld. Architectenbureau Syb van Breda & Co zegt nu de ideale verbinding te hebben ontworpen: een tunnel. 

Lees ook: Wel of geen brug over het IJ? De strijd tussen Amsterdam en Rijkswaterstaat

Op het platform Architectenweb legt het bureau uit waarom de tunnel die zij hebben ontworpen een goede oplossing is. 'De "IJ Klopper" bestaat uit een licht hellende tunnel met aan de twee uiteinden vijftig meter brede trommels. Fietsers kunnen via flauw hellende banen spiraalgewijs naar boven en beneden, voor voetgangers komen er liften en roltrappen.'

Het ontwerp is voornamelijk een antwoord op het argument dat een tunnel onder het IJ door te steil zal worden voor fietsers. Zo bleek tijdens de nationale OV-staking eind mei dat veel fietsers helemaal buiten adem de IJ-tunnel uitkwamen vanwege de steile helling aan de uiteinden van de tunnel. 

Verder is ook nagedacht over de (sociale) veiligheid. Zo is er vanaf het laagste punt van de tunnels zicht op de stad en de lucht. Ook zijn de fietspaden breed ontworpen zodat hulpdiensten hier ook gebruik van kunnen maken. 

Geen protest
Het architectenbureau heeft ook een artist impression gemaakt van hun ontwerp. Op de video is te zien dat de iconische ponten plaats hebben gemaakt voor de tunnel. Iets wat voor veel Amsterdammers en met name Noorderlingen een raar idee is, maar daar is Syb van Breda zich dan ook van bewust. 

Van Breda: 'Je moet het niet zien als een plan om de veerponten te verjagen of een protest tegen de komst van een brug over het IJ, maar ik denk dat wij een goede oplossing hebben bedacht.'

Waarom geen brug?
Van Breda zegt dat een brug op dit altijd drukke punt erg lastig te realiseren is. 'Je hebt te maken met de infrastructuur van het station en hij zal regelmatig open moeten voor de schepen'. De IJ Klopper heeft die problemen niet, meent hij. 

'Het belangrijkste punt is dat het zicht op het IJ vrij blijft. De trommels liggen bijna volledig verzonken in het water en ook de tunnel zie je niet. Daarnaast is de IJ Klopper 'honderd procent beschikbaar', want je hoeft een tunnel niet te openen voor het scheepvaartverkeer', aldus de architect. 

Lees ook: Belgische hoogleraar gaat onderzoek naar brug over het IJ leiden

Adviescommissie
De gemeente heeft de Belgische architect Alexander D'Hooghe aangesteld om een commissie te leiden die de beste mogelijkheden zal onderzoeken. Deze commissie moet de gemeente en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uiteindelijk adviseren over twee mogelijke verbindingen voor fietsers en voetgangers.