Achtergrond
Een jaar Noord/Zuidlijn: de betrouwbaarste lijn, maar ook 'verkeersarmoede'
Een jaar geleden werd de Noord/Zuidlijn officieel geopend, een dag later maakte lijn 52 haar eerste ritten. Tijdens de bouw de meest besproken metrolijn van Nederland, maar hoe wordt er nu tegenaan gekeken?
Er werd vijftien jaar aan gewerkt, hij kostte 3,1 miljard euro en is 9,7 kilometer lang. Een jaar na de opening zijn er meer cijfers aan de Noord/Zuidlijn te hangen.
Lees ook: Noord/Zuidlijn in cijfers: 9,7 km lang, 3500 euro per Amsterdammer en 20 cm verzakking
Betrouwbaar
In april werd de lijn met een 8,4 beoordeeld door reizigers. De lijn is de betrouwbaarste metrolijn volgens het GVB. Hij neemt gemiddeld 105.000 passagiers per werkdag mee. Inwoners van Zuid zijn het meest gelukkig met de nieuwe verbinding, in Noord vinden de meeste inwoners het een verslechtering, stelt een onderzoek van Motivaction.
61 procent vindt de lijn een verbetering voor de stad en slechts 9 procent een verslechtering. Maar er zijn ook mensen voor wie de lijn nog steeds een doorn in het oog is. Met de komst van de lijn, werden enkele tram- en buslijnen opgeheven. Zo rijdt tram 14 niet meer in West. 'Dat is echt een gemis voor de wijk', zegt Howard Kramer van actiegroep Tram 14 mot trug. 'Er is vervoersarmoede gekomen. Reizen is duurder en moeilijker. Ik heb zelf nu maar een auto gekocht.'
Lees ook: Amsterdammer geven openbaar vervoer een 7,7
Toekomst
Maar de toekomst van Amsterdam lijkt de metro te zijn. Waar de tram eerst het meestgebruikte openbaar vervoersmiddel in de stad was, moet hij die plek nu delen met de metro. De bus blijft het minst populair. Het GVB verwacht dat het aantal metropassagiers alleen maar zal blijven groeien.