Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Amsterdams nieuwste metro M7 groots gepresenteerd: 'Ik kan niet wachten'

24 juli 2019, 07.00 uur · Aangepast 24 juli 2019, 07.53 uur

In 2021 krijgt Amsterdam er nieuwe metrostellen bij. En dat worden er niet meer van hetzelfde: er is namelijk een nieuw model ontworpen. Toch líjkt deze nieuwe M7 wel heel veel op de M5 modellen die al in de stad rijden.

'Hij lijkt net wat luxer en comfortabeler', zegt de een. 'We zoeken nog naar de verschillen qua zitcomfort', vertelt een ander. Het zijn de eerste reacties op het nieuwe M7-metromodel, waarvan een eerste zogenoemde mock-up gisteren werd gepresenteerd.

De nieuwe metro's komen, omdat het huidige materieel aan het slijten is. Dat zal de komende jaren dus langzaam aan verdwijnen uit de stad. Ook neemt het aantal reizigers nog altijd toe, vertelt GVB-directeur Alexandra van Huffelen.

Sinds 1977
Ook oud-metrobestuurder Jan Leffelaar was bij de presentatie aanwezig. Hij rijdt al sinds 1977 op de Amsterdamse metro en heeft ieder model dat de stad ooit heeft gekend, al eens bestuurd. Hij heeft de metro's dus flink zien veranderen over de jaren. 

'Nu is het allemaal met elektronica en touchscreens, dat hadden we vroeger natuurlijk niet. Dus dit is appeltjes met peren vergelijken. Of eigenlijk appeltjes met een Ferrari', grapt hij. 

Treinbeveiligingssysteem
De metro's zullen voorlopig nog niet rijden, tot aan 2021 zullen de voertuigen nog uitgebreid getest gaan worden. En ook dan is het nog maar de vraag of ze op het Amsterdamse metronetwerk kunnen worden ingezet: de invoer van het nieuwe treinbeveiligingssysteem CBTC (Communication Based Train Control), waarvan de nieuwe M7-metro's afhankelijk zijn, liep onlangs nog sterke vertraging op.