Start van hoofdcontent

Achtergrond

nl

Steeds meer elektrische vervoersmiddelen in de stad: 'Zorg voor een RDW-keuring'

2 augustus 2019, 07.00 uur · Aangepast 2 augustus 2019, 09.25 uur

Elektrische steps en skateboards, hoverboards of een Onewheel. Je kunt het zo gek niet bedenken of je ziet het tegenwoordig wel in de stad. Ook de politie ziet een toename van elektrische vervoersmiddelen, maar waarschuwt wel. Veel van deze moderne manieren om je te verplaatsen zijn helemaal niet toegestaan op de openbare weg.

Mark Peter van Micro Step rijdt op een tweewieler met ondersteuning die wél legaal op de openbare weg mag rijden. 'Dit is een speciale versie voor de Nederlandse markt. Deze step heeft namelijk trapondersteuning en gaat maximaal 25 kilometer per uur en valt daarom onder de fietswetgeving.'

Luis rijdt op een elektrisch skateboard, en dat is officieel verboden in Nederland. 'Dat wist ik niet toen ik mijn aankoop deed bij Bol.com. Er stond niks op de website over dat je hiermee niet de openbare weg op mag.'

Veel meer
En zoals het skateboard van Luis zijn er héél veel elektrische voertuigen die niet de openbare weg op mogen. Elektrische fietsen tot 25 kilometer per uur met trapondersteuning mogen wel de weg op. De aandrijving werkt namelijk alleen als er getrapt wordt en daarvoor is een uitzondering gemaakt. En onder die fietswetgeving valt de step van Mark Peter dus ook.

Maakt zijn step gebruik van een maas in de wet? 'Voor mijn gevoel niet. Dan zou een fiets dat ook zijn. Een step is in mijn ogen veiliger dan een fiets.'

Lees ook: Uitstootvrij in 2030: hoe realistisch is volledig elektrisch rijden?

In de stad rijden steeds meer vervoersmiddelen op de weg, die daar eigenlijk niet welkom zijn. Ook de politie is dat opgevallen. 'We willen mensen graag op de regels wijzen. Als je zonder enige eigen kracht voortbeweegt, dan is het een motorvoertuig en moet deze zijn gekeurd door de RDW', zegt een woordvoerder.

Stint
In Nederland zijn de regels veel strenger dan in andere landen. In veel grote wereldsteden zijn er bijvoorbeeld al deelsteps te vinden. 'Door het ongeluk met de Stint in Nederland zijn we hier strenger geworden', zegt Mark Peter. De Stint mocht namelijk eerst wel als bijzondere bromfiets de weg op. Na een dodelijk ongeval in Oss werd het voertuig verboden, omdat het toch niet zou voldoen aan de veiligheidseisen. Inmiddels mag de Stint weer, na aanpassingen en onder bepaalde voorwaarden, de weg op.

Luis ziet zijn skateboard als een makkelijk vervoersmiddel. 'Ik moest kiezen tussen een scooter of skateboard. Mijn skateboard is nog groen ook omdat hij op stroom rijdt. Nederland wil toch een groen land zijn? Ik hoef geen gas te kopen.'

Politie vindt het ook lastig
De hoeveelheid verschillende voertuigen, met allemaal weer andere technische specificaties, roept niet alleen bij gebruikers de vraag op of het wel of niet mag. Ook voor de politie is het soms lastig te achterhalen of zo'n hip voertuig verboden is of niet. Een woordvoerder adviseert: 'Als het voertuig is toegestaan, neem dan de papieren van de RDW mee waar dat uit blijkt.'

Deskundigen roepen al langere tijd dat er nieuwe regels nodig zijn voor de speciale voertuigen. Zo moet het voor consumenten duidelijker worden wat wél en wat niet mag. Mark Peter denkt dat het nog wel even duurt voordat de overheid stappen heeft gezet: 'Ik ken het proces inmiddels een beetje, de overheid is niet het snelste orgaan.'

Lees ook: Na de deelscooter mogelijk ook een deelstep in de stad

Zijn elektrische skateboard blijft Luis in ieder geval gebruiken: 'Anders is het weggegooid geld.' De politie waarschuwt: 'Koop een elektrisch voertuig zonder goedkeuring niet, want je hebt er niks aan op de openbare weg.'