Start van hoofdcontent

Stad

nl

77-jarige Henk Mol wacht bijna 3,5 uur op taxi RMC: 'Beetje vernederend'

13 augustus 2019, 08.00 uur · Aangepast 13 augustus 2019, 14.32 uur

Het is de zoveelste negatieve ervaring met RMC. De 77-jarige Henk Mol moest zondagavond bijna 3,5 uur wachten op zijn taxirit, terwijl hij helemaal niet zo lang in zijn rolstoel kan zitten.

Meneer Mol is gebonden aan zijn rolstoel vanwege een hersenaandoening. Daarom zit hij bovendien sinds juni in een verzorgingshuis. Gelukkig kan hij nog steeds wel bij zijn vrouw, Catharina Vasterling, op bezoek.

Lees ook: Rolstoelgebonden Diana wacht ruim vijf uur op taxi RMC: 'Ik wil huilen, maar dat heeft geen zin'

Dat deed hij afgelopen zondag dan ook. Rond 20.00 uur zou hij weer teruggebracht worden naar het verzorgingstehuis. Maar RMC had een verkeerde taxi gestuurd, waar geen rolstoel in paste.  

In het halletje
Het echtpaar moest daarom een nieuwe rit boeken, waarbij beloofd werd dat de taxi om 21.20 uur zou arriveren. Uiteindelijk werd het 23.15 uur, een stuk later dan gepland. 'Het is een beetje vernederend. Ook omdat het steeds later wordt', vertelt meneer Mol.

Lees ook: Roep om andere ouderenvervoerder: 'Al een jaar ellende met RMC'

Bovendien moest het stel al die tijd wachten in het halletje van het appartementencomplex. Het was namelijk onmogelijk om meneer Mol weer even naar de woning te brengen, omdat hij daarvoor in een traplift getild moest worden. En dat was veel te zwaar voor zijn vrouw. 

Fles wijn
'Mijn man kan heel moeilijk lang zitten, dus hij kreeg ontzettende pijn in de rug', vertelt mevrouw Vasterling. 'Dan kwam er een buurvrouw en dan trokken we hem weer even wat overeind, zodat hij minder pijn had. Het was een ontzettend vervelende situatie.'

Lees ook: Weer laat vervoerder RMC oudere zitten: 'Er kwam niemand'

Gelukkig maakten de buren het hele gebeuren nog enigszins draaglijk. 'Eerst kwam een buurvrouw met koffie. Na een uurtje kwamen buren met een fles wijn, die kwamen er ook bij zitten.'

Vaker mis
Bij RMC gaat het regelmatig mis. Er zijn veel gevallen bekend waarbij kwetsbare ouderen urenlang moesten wachten op hun taxirit. 

Wel zou het de afgelopen maanden weer wat beter gaan. Toch merkt meneer Mol daar weinig van. 'We zijn elke keer verrast als het goed gaat', vertelt zijn vrouw. 'Een beetje omgekeerde wereld.'

Lees ook: Dossier RMC

Excuses
RMC laat weten dat er bij de aanvraag van de rit niet is vermeld dat het om een rolstoeltaxi gaat. Bij het opnieuw boeken van de rit is er door RMC een fout gemaakt. Daarna kon de bestelde rolstoeltaxi door drukte op de weg niet eerder bij meneer zijn dan kwart over 11.

Het bedrijf heeft haar excuses aangeboden en laat weten de situatie ten zeerste te betreuren.