Stad

Zomeroperatie Amstelveenlijn bijna klaar: vanaf maandag weer trams naar Amstelveen

20 augustus 2019, 21.03 uur · Aangepast 20 augustus 2019, 21.36 uur

AT5

Een voor Nederlandse begrippen gigantische operatie. Zo bestempelen de bouwers van de Amstelveenlijn het werk dat zij deze zomerperiode hebben verricht. Na anderhalve maand rijden tramlijnen 5 en 6 - als het goed is - vanaf maandag hun oude traject, maar nu onder twee kruispunten door.

Wie komende maandag tram 5 naar Amstelveen pakt, weet waarschijnlijk niet wat hij ziet als de kruispunten Kronenburg en Zonnestein worden gepasseerd. Reed de tram anderhalve maand geleden nog op hetzelfde niveau als de auto's, nu liggen er bij de kruispunten twee bakken van tien meter diep waarin het spoor is gelegd. Bovenop de bak liggen betonnen balken, waar straks een rotonde voor het verkeer op wordt gemaakt.

'In zes weken tijd is hier 60.000 kuub grond uitgegraven, 32 ton wapening gevlochten, is er ook weer 16.000 kuub beton gebracht. We zijn begonnen met de opbouw van het spoor. En dat met meer dan 1000 medewerkers die hun bijdrage hebben geleverd', vertelt omgevingsmanager Harold Topper trots.

Lees ook: Amstelveenlijn twee jaar op de schop: dit gaat er gebeuren

Al sinds begin dit jaar werden voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het intrillen van damwanden en het wegpompen van grondwater. De drukke en gevaarlijke kruisingen bij Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan worden getransformeerd tot rotondes met vrijliggende fietspaden. Het tram- en autoverkeer rijdt er onderdoor, zonder dat daar verkeerslichten aan te pas hoeven te komen.

De zomerwerkzaamheden kenden een stroeve start: de graafwerkzaamheden bij Zonnestein konden niet op tijd beginnen door problemen met het grondwater en bij Uilenstede werd asbest ontdekt. Die vertragingen konden grotendeels worden ingelopen. 'Het is nog even spannend of we bij Uilenstede de lift in gebruik kunnen nemen. Er komt ook nog een heel spannend testweekend aan, het blijft spannend tot het laatste moment. Maar alles ziet er positief uit', aldus Topper.

Haltes nog niet gereed
Hoewel de trams vanaf maandag bij Zonnestein en Kronenburg onder straatniveau verdwijnen, zullen de haltes bij de kruispunten naar verwachting pas in het eerste kwartaal van 2020 gereed zijn. Reizigers zijn tot die tijd aangewezen op de tijdelijke halte Biesbosch, die tussen de twee kruispunten in ligt.

Eind 2020
Het hele project, waarvoor in totaal 300 miljoen euro is uitgetrokken, is overigens eind 2020 klaar. Dan gaat de vernieuwde Amstelveenlijn, de opvolger van de voormalige lijn 51, op het traject door naar Amstelveen Westwijk. Voor Amstelveners moet het een vooruitgang worden, maar velen zien dat anders, omdat ze worden opgescheept met een extra overstap op station Zuid.

De oplossing voor die problemen, een eindpunt pal voor de deur van station Zuid, staat inmiddels op losse schroeven door grote problemen bij project Zuidasdok. Reizigers zullen de komende jaren dus nog trappen moeten lopen en het Zuidplein moeten oversteken om hun reis via station Zuid te vervolgen.